
Da en pandemi skapte kreative løsninger
Da en pandemi skapte samhold og kreative løsninger
2020 var et utfordrende år for mange skoler. Fagerborg skole brukte den spesielle situasjonen til å tenke nytt, involvere elevene, skape samhold, og lage et skikkelig godt faglig opplegg. I tillegg fikk de jobbet inn mer penger enn noen gang.
Idèdugnader og elevmedvirkning
Etter Internasjonal Uke (IU), hadde klassene idèdugnader på hva de kunne gjøre sammen for å jobbe inn penger. Elevene pantet flasker, plukket søppel, underholdt, holdt stands og spredte glede. De ryddet lokalområder, sang og publiserte masse bilder på sosiale medier, som de også brukte aktivt for å promotere saken og dokumentere aktivitetene sine. 9. trinn hadde live streaming fra festsalen. Andre hadde innsamlingsstafett, og noen solgte egenprodusert kunst.
Økt samhold
Tilbakemeldinger fra elever og lærere på Operasjon Dagsverk 2020 var superpositive. Elevene opplevde stort eierskap ved å finne ut av ting sammen, og samarbeide om selve OD-dagen. Flere elever ble inkludert og flere bidro enn noen gang før. Lærerne er kjempestolte over alt elevene fikk til, og de gjorde en kjempejobb med å holde i trådene og forberede dagen på best mulig.
I tråd med fagfornyelsen
Alt ble gjort i tråd med fagfornyelsen, og de nye læreplanene, som bygger på verdier som likeverd, solidaritet, nestekjærlighet og respekt for menneskeverdet. Elevene skal utvikle kunnskap og holdninger for å kunne delta i fellesskap i samfunnet. Elevene deltok aktivt planlegging og gjennomføring, og OD2020 på Fagerborg skole var demokrati og medbestemmelse i praksis. Skolen la til rette for kreativitet, mestring, inkludering og fellesskap, som elevene vil ta tar med seg videre.

« Vi er kjempeimponerte over hvordan Fagerborg skole løste Operasjon Dagsverk i et vanskelig år for mange elever og lærere! De klarte virkelig å se muligheter oppe i alle utfordingene! »
Sunniva Roligheten Leder, Operasjon Dagsverk 2020