Undervisningsressurser
Her finner du aktuelle og engasjerende aktiviteter og undervisningsopplegg!
-
Undervisningsopplegg
Oss og dem
Varighet: 20 minutter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk
Få elevene til å reflektere over og sette spørsmål ved hvordan og hvor raskt vi mennesker grupperer oss i samfunnet.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
Videregående
- Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
Ungdom er ungdom uansett
Varighet: 45 - 90 minutter Fag: Samfunnsfagene, Livsmestring, Bærekraftig utvikling
Gjennom denne oppgaven lærer elevene å se likheten mellom ungdom i Norge og Sør-Afrika, og får større innsikt i fordommer og likheter i samfunnet.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
- Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
Videregående
- Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
- Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
4 hjørner
Varighet: 30 - 45 minutter Fag: Samfunnsfagene, Demokrati og Medborgerskap
4-hjørner er en enkel måte å få elever til å diskutere global problematikk og problematikken i prosjektlandet. Det skal også få elever til og aktivt tenke over sine meninger og muligheter.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
Videregående
- Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
Normer og kjønn, verden rundt
Varighet: 45-60 minutter Fag: Samfunnsfagene, Livsmestring, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling
Å være rundt folk som er lik deg, og har de samme utfordringene kan være en trygghet i hverdagen. Jentekveld med venninnegjengen, eller ut å sparke fotball med gutta. Det danner et slags fellesskap. Likevel kan kjønnsroller også være ganske kjipt, og sette begrensninger for deg og den du vil være. Denne oppgaven har dermed som hensikt å lære elever hvordan kjønnsroller påvirker oss daglig, og hvilke begrensninger og utfordringer de kan bidra til. I tillegg skal oppgaven gi elevene rom for å reflektere over hvordan kjønnsroller kan påvirke ungdom i Sør-Afrika, og hvordan dette kan sammenlignes med utfordringene ungdom møter på i Norge.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
- Reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
Videregående
- Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
- Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg Foredrag Årets prosjekt
Vi vil bli sett!
Varighet: 45-60 minutter Fag: Samfunnsfagene, Livsmestring
I denne øvelsen får elever en bedre forståelse for situasjonen og hverdagen til ungdom i Sør-Afrika, gjennom å selv kjenne ulikhet og utenforskap på kroppen.
Dere kan også bestille noen fra OD til å gjennomføre øvelsen på skolen!USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
- Reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
- Vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
- Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
Videregående
- Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg Aksjoner Årets prosjekt
Jeg synes du er innafor fordi - plakataksjon & oppgaver
Varighet: 20-30 minutter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Livsmestring
Høye og urealistiske forventinger kan være svært skadelige. Uansett om de kommer fra samfunnet, eller direkte fra oss selv. Når du ikke blir anerkjent eller klarer å se alt det gode du har inni deg, blir det vanskelig å vise ditt fulle potensiale. Denne aksjonen og oppgaven er ment for minne oss på alle de gode egenskapene som vi bærer på, i tillegg til å understreke viktigheten av å minne hverandre på det samme.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
- Reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
Videregående
- Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
-
Undervisningsopplegg Foredrag
Tre grunner til at verden er urettferdig med diskusjonspunkter
Varighet: 20 minutter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Bærekraftig utvikling, Innsats for andre, Internasjonalt samarbeid
Dette foredraget viser tre grunner til at verden har blitt urettferdig, og hvilke tre ting vi kan gjøre for å endre det. Man får både et innblikk i globale sammenhenger hvordan enkelt mennesket kan være med å bidra til at verden blir et bedre sted for alle.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
- Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
Videregående
- Drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
- Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
- Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen