Undervisningsressurser
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
(Ikke) tenk på det!
Varighet: 45-60 minutter Fag: Samfunnsfagene, Livsmestring
I denne øvelsen skal elevene få en større forståelse for ungdom og psykisk helse, både i Norge og Uganda, gjennom å være aktive og få diskutere og reflektere.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
Videregående
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg Foredrag
Tre grunner til at verden er urettferdig med diskusjonspunkter
Varighet: 20 minutter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Bærekraftig utvikling, Innsats for andre, Internasjonalt samarbeid
Dette foredraget viser tre grunner til at verden har blitt urettferdig, og hvilke tre ting vi kan gjøre for å endre det. Man får både et innblikk i globale sammenhenger hvordan enkelt mennesket kan være med å bidra til at verden blir et bedre sted for alle.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01-04: Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
- Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
Videregående
- Drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
- Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for sine egne og andre sine meninger og verdier
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
Global alias!
Varighet: 45- 90 minutter Fag: Norsk, Samfunnsfagene, Livsmestring, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling
La elevene bli kjent med globale ord og utrykk ved å utforske og forklare dem for hverandre!
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
Videregående
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- SAK01-01: Reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
4 hjørner
Varighet: 30 - 45 minutter Fag: Samfunnsfagene, Demokrati og Medborgerskap
4-hjørner er en enkel måte å få elever til å diskutere global problematikk og problematikken i prosjektlandet. Det skal også få elever til og aktivt tenke over sine meninger og muligheter.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
Videregående
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
Analyse av sammensatt tekst
Varighet: 30 - 60 min Fag: Norsk
I denne oppgaven skal elevene analysere de ulike elementene på OD sin temaside
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster
- Gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
- Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
Videregående
- Analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem
- Gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
-
Undervisningsopplegg
Verden går bedre enn du tror
Fag: Norsk, Samfunnsfagene, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling
Bidra til refleksjon og økt kunnskap rundt formidling og framstilling av global utvikling, konstruktiv nyhetsproduksjon og bærekraftig utvikling!
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår
- Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
Videregående
- SAK01-01: Reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
- Vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
- Drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
-
Undervisningsopplegg
Du er mye
Varighet: Omtrent 30 minutter Fag: Samfunnsfagene, Livsmestring
Hvert enkelt menneskes identitet består av mange ulike tilhørigheter, tilknytninger og egenskaper. I denne øvelsen lærer elevene å reflektere over at alle mennesker er komplekse individer og at det derfor kan være feil og urettferdig å bare fokusere på én tilhørighet eller ett særtrekk.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
Videregående
- Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg
Eit urettferdig klasserom
Varighet: 20 minutter Fag: Samfunnsfagene, Historie
I denne øvelsen blir elevar satt i ein urettferdig situasjon for å gi eit innblikk i at verda er urettferdig. Hensikta er å engasjere elevane, og få dei til å tenke over sine moglegheiter og rettar. Dette er ein kort øving ein kan gjennomføre i til dømes klassens time, men tilrådast også å gjennomføre den som ein del av eit større opplegg.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
Videregående
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg Arrangement
Hva er spillereglene?
Varighet: 30 - 60 min Fag: Samfunnsfagene, Kroppsøving
Fotball, med en liten vri. En enkel og morsom øvelse om forskjellige utgangspunkt i livet.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
- Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
Videregående
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
-
Undervisningsopplegg
Ungdom har noe å si!
Varighet: 1 time + Fag: Norsk, Samfunnsfagene, Historie, Demokrati og Medborgerskap
I verden i dag er det omtrent 2 milliarder unge. Likevel har vi veldig begrensa mulighet til å delta og påvirke samfunnet. I denne oppgaven får elevene større forståelse av viktigheten av ungdomsmedvirkning.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
- Vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
- Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
- Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
Videregående
- Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
- Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for sine egne og andre sine meninger og verdier
- Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg
Oss og dem
Varighet: 20 minutter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk
Få elevene til å reflektere over og sette spørsmål ved hvordan og hvor raskt vi mennesker grupperer oss i samfunnet.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
Videregående
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for sine egne og andre sine meninger og verdier