Undervisningsopplegg Årets prosjekt

Gatekunst i Colombia

Få en større forståelse av situasjonen i Colombia og de sentrale temaene i årets kampanje ved å utforske gatekunst!

Norsk, Kunst

90 minutter

Oppgavedokument (ligger vedlagt), skrivesaker og martiale til de kreative oppgavene

USK VGS Kompetansemål

Ungdomsskole

  1. analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander, og integrere kulturelle referanser i eget skapende arbeid
  2. reflektere kritisk over visuelle virkemidler og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess

Videregående

  1. Analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem

Oppgaveark

Oppgave 1: Teori og diskusjon

Elevene går i grupper på 3 eller 4 og får utdelt/tilsendt oppgavearket. Oppgavearket viser en rekke typer gatekunst laget av kunstnere i Colombia.

Deretter skal elevene diskutere:

  • Hva slags følelser og tanker tror dere kunstnerne som lagde denne kunsten prøvde å uttrykke?
  • Hvordan kan de ulike visuelle elementene bidra til å skape en følelse av håp?
  • Hvordan har kunstnerne valgt å benytte bildene av ansikter? Hva tror dere de forsøker å uttrykke med dette?
  • Hva slags effekt har bruken av sterke farger?
  • Hvilke likheter og ulikheter finner dere i kunsten? Tenk gjerne virkemidler, budskap eller teknikk.
Elevene skal så få lage en kort presentasjon, hvor de kan presentere hva de mener er det viktigste budskapet til denne kunstsamlingen.

Oppgave 2: Praktisk oppgave

Årets kampanje handler om ungdom i Colombia, og hva ungdom beskytter seg med for å møte utfordringene i livet.

Se filmen som ligger på temasiden. Velg deg et sentralt tema fra årets prosjekt.

  1. Uttrykk dette temaet gjennom et maleri, en kollasj eller en tegning.
  2. Diskuter med en annen eller i plenum på hvilken måte kunst kan bidra til å hjelpe både individer og felleskap til å stå sammen og bli engasjert.