Gatekunst i Colombia
Norsk, Kunst
90 minutter
Oppgavedokument (ligger vedlagt), skrivesaker og martiale til de kreative oppgavene
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander, og integrere kulturelle referanser i eget skapende arbeid
- reflektere kritisk over visuelle virkemidler og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess
Videregående
- Analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem
Oppgaveark
Oppgave 1: Teori og diskusjon
Elevene går i grupper på 3 eller 4 og får utdelt/tilsendt oppgavearket. Oppgavearket viser en rekke typer gatekunst laget av kunstnere i Colombia.
Deretter skal elevene diskutere:
- Hva slags følelser og tanker tror dere kunstnerne som lagde denne kunsten prøvde å uttrykke?
- Hvordan kan de ulike visuelle elementene bidra til å skape en følelse av håp?
- Hvordan har kunstnerne valgt å benytte bildene av ansikter? Hva tror dere de forsøker å uttrykke med dette?
- Hva slags effekt har bruken av sterke farger?
- Hvilke likheter og ulikheter finner dere i kunsten? Tenk gjerne virkemidler, budskap eller teknikk.
Oppgave 2: Praktisk oppgave
Årets kampanje handler om ungdom i Colombia, og hva ungdom beskytter seg med for å møte utfordringene i livet.
Se filmen som ligger på temasiden. Velg deg et sentralt tema fra årets prosjekt.
- Uttrykk dette temaet gjennom et maleri, en kollasj eller en tegning.
- Diskuter med en annen eller i plenum på hvilken måte kunst kan bidra til å hjelpe både individer og felleskap til å stå sammen og bli engasjert.