Undervisningsopplegg
Årets prosjekt
4 hjørner
La elevene diskutere globale og prosjektrelaterte temaer! Elevene må reflektere over egne meninger og muligheter.
Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Demokrati og Medborgerskap
30 - 45 minutter
Et stort rom, fire lapper der det står: Enig, Uenig, Litt enig og Litt uenig
USK VGS Kompetansemål
Videregående
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- REL01-02: Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
Fremgangsmåte
- Heng opp lapper med "Enig, Uenig, Litt enig og Litt uenig" i fire hjørner i klasserommet. Du kan også bare si hvilket hjørne som er hva.
- Les opp en påstand av gangen. Elevene stiller seg ved Enig, Uenig, Litt enig og Litt uenig. Elevene kan endre mening og flytte seg underveis i påstanden.
- Elevene rekker opp hånda for å forklare hvorfor man står der man står. Du kan også velge ut tilfeldige personer som kan forklare dersom håndsopprekning fungerer dårlig.
Tips:
- Som oppvarming begynn gjerne med noen test-påstander som "pizza er bedre enn taco" eller "håndball er bedre enn fotball".
- Sett en tidsramme på mellom 30 sek-60 sek. per innlegg. Følg ellers debattregler med innlegg (en finger), kommentar (to fingre) og faktaopplysning (henda i kors).
- Det er viktigere å få gode diskusjoner, enn å rekke gjennom alle påstandene. Ta dere god tid til hver påstand.
- Start gjerne øvelsen med å gå igjennom sentrale temaer i årets kampanje. I lysbildene under finner du temaene med forklaring.
- Avslutt gjerne med en refleksjon/oppsummering. Du finner spørsmål som kan brukes i lysbildene under.
Påstander
Prosjektrelatert:
- Ungdom i Norge og Guatemala er svært ulike
- Det er vanskelig å leve et godt liv uten tilgang til mat og drikke
- De som er minst ansvarlige for klimaendringene lider mest av konsekvensene
- Minoriteter slik som urfolk blir ofte utsatt for urettferdigheter
- Kvalitet på mat er ikke like viktig som mengden mat
- Maten jeg spiser har betydning til min identitet
- Å være bonde er ikke like viktig som før
- Matsikkerhet er viktigere enn bevaring av kultur
Ikke prosjektrelatert:
- Verden vil aldri bli kvitt fattigdom.
- De valgene vi tar er med på å påvirke verden.
- Det er umulig å skape likhet mellom fattige og rike.
- Operasjon Dagsverk burde heller gi nødhjelp enn å satse på utdanningsprosjekter.
- Verden har blitt mer rettferdig de siste tiårene.
- Vi burde heller hjelpe eldre og fattige i Norge enn å drive med bistand til utviklingsland.
- Alle kan klare å komme seg ut av fattigdom hvis de bare prøver hardt nok.
- Det lønner seg for hele samfunnet å satse på utdanning til ungdom.
- Det er greit å bruke vold for å stoppe urettferdighet hvis man må.
- Demokrati er alltid bedre enn diktatur.
- Ungdom er ungdom uansett hvor i verden man er født.
- Noen mennesker vil alltid ha dårligere forutsetninger enn andre.
- Handel fører til utvikling.
- De rike har blitt rike på bekostning av de fattige i verden.
- Noen mennesker er mer verdt enn andre.
- Et av kriteriene for at det er fred i et land, er at menneskene i det føler seg trygge.
- Vi kan aldri få 100% fred i verden.
- Det nytter å engasjere seg.
Lysbilder med oppstart, prosjektrelaterte påstander og oppsummering
Her finnes lysbilder med de prosjektrelaterte påstandene som kan vises på skjerm. Det er en refleksjonsdel på slutten av presentasjonen.