Årets prosjekt - Kortfilm med 2 oppgaver
Samfunnsfagene, Livsmestring, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling
Film (3 min), med oppgaver 45 min
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
- Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
Videregående
- Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
Kortfilm: årets prosjekt på 3 minutter!
Refleksjonsspørsmål i etterkant av filmen
1) Les høyt:
Se for deg at noe foregår i livet ditt; kjærlighetssorg, krangler med venner, en prøve som går dårlig, foreldre som krangler eller noe helt annet. Det er noe du tenker mye på, og som du ikke klarer å legge fra deg.
Spør klassen:
- Hvordan påvirker dette hvordan du har det?
- Hvilke konsekvenser vil det ha i hverdagen?
- Vil du klare å konsentrere deg på skolen?
La gjerne elevene få tid til å tenke litt og diskutere med sidemann før dere går igjennom i plenum.
2) Les høyt:
Ungdom som har opplevd krig og har vært på flukt kan man slite med vonde tanker i lang tid. Mange har opplevd grusomme ting, og sett brutale hendelser.
Spør klassen:
- Hvilke konsekvenser har opplevelser fra krig og flukt for ungdom?
La gjerne elevene få tid til å tenke litt og diskutere med sidemann før dere går igjennom i plenum.
3) Les høyt:
Vi er alle mennesker som har ting i hode, hele tiden. For noen er det mer traumatiske tanker enn andre. Derfor brukes pengene dere jobber inn på OD-dagen til gi ungdom som har vært på flukt traumebearbeiding, så de kan få hjelp til å få tankene på andre ting og konsentrere seg på skolen.
Dersom dere ønsker å lære mer om traumer kan dere lese teksten om traumer på årets temaside.
Oppgaver for å utforske temaet "flukt", og det å komme til et nytt land
Be elevene bruke årets temaside.
Gi elevene god tid til å trykke seg gjennom siden. Gi dem disse spørsmålene som de kan gjøre seg notater/ lage tankekart til:
- Hva kan føre mennesker på flukt?
- Hvilke hindringer møter mennesker på flukt?
- Hvorfor kan det være utfordrende å komme til et nytt land?
- Hvordan kan vi alle gjøre det best mulig for folk vi møter som har kommet til et nytt land?
- Hvilken betydning har utdanning for unge mennesker rundt om i verden?
Sett gjerne av tid i slutten av timen til en oppsummering i plenum der elevene svarer på hva de har notert seg.