Foredrag

Diskusjonspunkter til 3 Grunner til av verden er urettferdig

3 Grunner til at verden er urettferdig er et foredrag som vi i OD tilbyr skoler, og dette er en ressurs for å få enda mere ut av foredraget. Du kan bestille foredraget på od.no/foredrag

Samfunnsfagene

3 Grunner til at verden er urettferdig. (Foredrag du kan bestille fra oss)

USK VGS Kompetansemål

Ungdomsskole

  1. Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
  2. Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
  3. Reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald

Videregående

  1. Drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
  2. Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
  3. Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
  4. Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen

Innledning (Les før du begynner)

Her er noen ressurser for deg som skal lede diskusjonen. Hver overskrift er et diskusjonspunkt, og under står det litt informasjon i kursiv for deg som skal lede diskusjonen. Det kan være lurt å dele elevene opp i mindre grupper på 4-6 stk så diskusjonen går litt lettere, og alle tør å komme med innspill. Da kan du lese opp ett og ett punkt opp høyt i plenum så la hver gruppe diskutere. Deretter kan dere gå gjennom hva de tenker, også gå videre til neste punkt. En annen løsning er å gi hver gruppe arket med diskusjonspunktene og la de styre selv. Da kan det være lurt å går rundt og se til gruppene. Om dere skal ha diskusjonen i plenum, kan det være smart å få elevene til å først snakke sammen to og to på hvert punkt så de tør å komme med innspill. Prøv å få flest mulig med. Med noen spørsmål kan du ta kontakt på nora@od.no.

Diskusjonspunkter

Definer ordene “rettferdig” og “urettferdig”?

Her skal man prøve å få elevene til å reflektere over hva rettferdighet og urettferdighet er.Rettferdighet oppfattes gjerne som at at individer bør handle i overensstemmelse med moralske plikter og rettigheter. For eksempel vil man gjerne si at tyveri er urettferdig fordi det ikke respekterer andre individers eiendomsrett.https://snl.no/rettferdighetOm man søker opp definisjon urettferdig, får man at det er det motsatte av rettferdig, og at det ikke er riktig med tanke på etikk og moral. https://naob.no/ordbok/urettferdigHva er de største urettferdighetene i verden i dag?Få de til å diskutere og reflektere hva de mener er de største urettferdighetene vi har i verden i dag. Om de ikke sier så mye kan du komme med eksempler og få de til å svare på om de mener det er urettferdig eller ikke. Eksempler på ting du kan bruke (prøv også å bruke hverdagslige eksempler):

  • Alt som blir avlyst på grunn av korona
  • At flest statsledere er menn
  • At homoseksuelle handlinger er straffbart i mange land
  • Mennesker på flukt
  • Folk blir drept på grunn av hudfargen sin
  • Barneekteskap

Ranger de tre grunnene vi gav til at verden er urettferdig (ulikhet, klimakrisen, internasjonale selskaper) fra “hvem du mener har mest skyld” til “hvem du mener har minst skyld”?

Her finnes det ikke noe fasitsvar, men tanken er at de skal reflektere over de. For å komme frem til ett svar kan man prøve å sammenligne konsekvensene, og finne ut om noen av de hører sammen. Om diskusjonen blir stille kan du stille litt oppfølgingsspørsmål som:

  • Hvilke konsekvenser har de?
  • Hvor mange blir påvirket av de ulike grunnene?
  • Hører noen av de sammen?
  • Har det noe å si om de er menneskeskapt.

Hva mener du er andre grunner til at verden er urettferdig?

Vi gav jo tre eksempler på grunner som gjør verden urettferdig, men det finnes mange flere. Det kan være lurt å komme med eksempler.Eksempel på grunner du kan nevne:

  • Fattigdom
  • Kolonitiden
  • Krig
  • Mangel på utdanning
  • Geografi

Hvem mener du har gjort en positiv forskjell i verden?

I foredraget nevner vi noen som har gjort en forskjell i verden. Her skal alle tenke ut en person de mener har gjort en forskjell, og hvem som er den første de tenker på. Det kan være en fotballspiller som har donert penger til en organisasjon, eller mennesker som Malala eller Mandela. Her finnes det ikke noe fasitsvar, men handler om å få frem hvor mange som har gjort en positiv forskjell i verden.

Hvilke konkrete handlinger kan vi som enkeltpersoner gjøre?

Prøv å få frem konkrete tiltak man kan gjøre. Vi kommer jo med noen i foredraget, men for eksempel ting som å kildesortere, si i fra når man ser noe urettferdig, ikke kjøpe så mange klær, demonstrere…

Vi bruker ulike verktøy som informasjonskapsler, for å samle inn data om hvordan besøkende samhandler med nettstedet vårt. Ved å klikke på Godta, godtar du bruken av disse verktøyene.

Les mer