Undervisningsopplegg Arrangement

Urettferdig fotball

Fotball, med en liten vri. En enkel og morsom øvelse om forskjellige utgangspunkt i livet.

Samfunnsfagene, Kroppsøving

30 - 60 min

Fotball, mål, hoppetau, noe til å dekke øynene med og eventuelt rokkeringer. Maks 30 elever

USK VGS Kompetansemål

Ungdomsskole

  1. Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
  2. Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag

Videregående

  1. REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
  2. Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen

Gjennomføring

Regler:

Del klassen inn i to lag: U-lag og I-lag. U-laget representerer verdens U-land, og I-laget representerer verdens I-land. Du gir deretter U-laget dårligere forutsetninger enn det I-laget har. Disse forutsetningene skal være begrensninger som skal gjøre det vanskeligere for U-laget å klare seg godt i spillet. Begrensningene kan være så mangt, så det er bare å bruke kreativiteten. Du kan for eksempel binde hendene til U-laget på ryggen, slik at det blir vanskeligere å løpe, eller du kan gi noen på U-laget bind for øynene. Her er det bare å la ideene myldre og finne på hva som helst.

Eventuell tillegg:

Om man har noen rokkeringer tilgjengelig, er det mulig å legge to stykker på bakken på siden til U-laget. Disse symboliserer utdanning, og dersom en spiller fra U-laget tar utdanningen ved å stå i rokkeringen i 3 minutter, mister vedkommende begrensningen sitt. Problemet da er at U-laget mister en spiller ute på banen i hele 3 minutter av kampen, så dette er noe laget må finne ut av om de er villig til å ofre. Om noen likevel velger å stå i rokkeringen og mister sin begrensning, vil dette symbolisere hvordan utdanning er nøkkelen til en mer rettferdig verden, men at enkelte må ofre mer enn andre for å kunne få denne muligheten.

Refleksjon

Denne øvelsen kan være en fin måte å aktivisere elevene samtidig som man på en morsom og lettfattelig måte illustrerer problematikken mellom U-land og I-land. Poenget med spillet er å få frem de enorme forskjellene som finnes mellom Vesten og resten av verden. I den virkelige verden ligger de fattige landene etter i både teknologi og kompetanse. De har fullt av begrensninger i forhold til de industrialiserte landene.

"Hva er spillereglene?" er en gøy lek! Men det er selvfølgelig begrenset hvor mye man får ut av bare å leke denne leken. Med mindre man bruker rokkeringene gir ikke leken noen løsningsforslag på urettferdigheten i spillet og verden, den sier bare at noe er galt. Leken er likevel fin å bruke i en alternativ gymtime under Internasjonal Uke. Om det lar seg gjøre, bør elevene få god tid i etterkant av leken til diskusjon om emnet og hva de selv erfarte, slik at leken kan gi et bredere faglig utbytte.

Last ned øvelsen her!