Si nei / Sett grenser
Så lenge du ønsker
Slik gjennomfører du
Før du starter er det viktig at bare de som gjennomfører oppgaven vet at det skjer. Denne gjennomføres med tre enkle steg.
- Rollebesetning
- Hoveddel
- Briefing
DEL 1 - Rollebesetning - 15 minutter
Lederen av øvelsen velger ut 3-5 elever i klassen sin og forklarer dem oppgaven deres. Husk og nevn at oppgaven er hemmelig. Forklaring står i hoveddelen.
Del 2 - Hoveddel - Du selv velger tidsbruk
Elevene du har plukket ut skal i løpet av disse 4 skoletimene snakke med andre elever i klassen sin. Det er viktig at de holder seg innenfor elevene i sin egen klasse. De skal utsette elevene sine for en litt ukomfortabel opplevelse som tvinger dem til å si nei eller og stå opp for seg selv. Nedenfor ser du en liste over ting de kan si:
- Jeg likte ikke fargen på skjorta de. Kan du kanskje bytte den?
- Er ikke de skoene dine litt fjorårets da?
- Når dusja du sist?
- Åhh armbåndet ditt var så fint. Ville kanskje ikke brukt det selv men det var fint assa.
- Synes du kanskje ikke du bruker den toppen litt ofte?
Du kan selvfølgelig også finne på egne påstander men det er noen du burde holde deg unna. Dette er:
- Påstander som går direkte på kropp og ansikt
- Påstander om familie
DEL 3 - Briefing - 30 minutter
Etter denne øvelsen kan elevene sitte igjen med en litt ekkel følelse. Derfor er briefingen spesielt viktig for at elevene ikke skal gå hjem å føle på at de blir angrepet på skolen.
Bruk briefingen til å forklare elevene hva som har skjedd og deretter spør om hva de tenkte og følte når noen sa noe som kunne oppleves som ukomfortabelt. Bruk tiden til å snakke om hendelsene og hvorfor det er så utrolig viktig å si nei og å sette grenser for hva som er greit og hva som ikke er det.