Oppgaver

Verdens regnskoger

Denne oppgaven gir økt forståelse for konsekvensene av menneskelig aktivitet, interessekonflikter og dagsaktuelle miljøspørsmål gjennom å undersøke og reflektere rundt forskjellige regnskoger i verden.

Naturfag

90 min

Telefon/PC/nettbrett og skrivesaker

Kompetansemål: USK VGS

USK Ungdomsskole

  1. Forklare betydningen av å se etter sammenhenger mellom årsak og virkning og forklare hvorfor argumentering, uenighet og publisering er viktig i naturvitenskapen
  2. Observere og gi eksempler på hvordan menneskelige aktiviteter har påvirket et naturområde, identifisere ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner

VGS Videregående

  1. Drøfte dagsaktuelle naturfaglige problemstillinger basert på praktiske undersøkelser eller systematisert informasjon fra ulike kilder
  2. Undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg

Oppgave 1, Regnskogen i Amazonas

I august 2019 vakte brannene i Amazonasregnskogen masse oppsikt i media over hele verden. Folk starta innsamlingsaksjoner i sosiale medier, organisasjoner retta sitt fokus mot situasjonen og internasjonale møter som G7 handla plutselig om regnskogen.

Bruk internett til å undersøke mulige årsaker til at brannene oppstod, og bruk flere ulike kilder. La en liste eller et tankekart og sammenlikn med de rundt deg.

  1. Hva tror dere var de viktigste grunnene til at brannene oppsto og hvorfor tror dere på kildene dere bruker?
  2. Hvorfor er det så mange flere branner nå enn tidligere? Hva er annerledes?
  3. Diskuter i gruppa hva slags menneskelige aktiviteter som er knytta til de ulike årsakene til brannene.

Oppgave 2, Årsaker og konsekvenser:

Bruk lista over årsaker og konsekvenser som er vedlagt.

  1. En etter en velger dere to ord som dere kobler sammen og forklarer for de andre hvorfor det er en sammenheng. Dette gjentar dere til mesteparten av orda er brukt
  2. Lag en rekke eller et tankekart hvor dere kobler alle orda sammen, en etter en. Finn en annen gruppe og sammenlikn i hvilken rekkefølge dere plasserte orda.
  3. Diskuter hvilke andre land enn Brasil er innblanda i disse årsakene og konsekvensene? Knytt ulike land til de ulike årsakene og konsekvensene og argumenter for de andre i gruppa på hvilken måte det er en sammenheng.

Oppgave 3, interessekonflikter og argumenter

Dette kan være et eksempel på en interessekonflikt. Undersøk hva de ulike partene har uttalt seg om, eks Regnskogfondet, president Bolsonaro, president Macron, klima og miljøminister Elvestuen og eventuelle andre. Her er ett forslag:

  1. Hva kjennetegner en interessekonflikt og hvorfor er dette en interessekonflikt?
  2. Hva slags argumenter bruker de og er de av god kvalitet?
  3. Diskuter hvem dere mener har rett og hva dere tenker løsningen er.

Bilde til oppgave 3

  1. Naturfoagoppgave 2019

Oppgave 4, andre regnskoger:

Det tok mye lengre tid før brannene i regnskogen i Angola, DR Kongo, Madagaskar og Indonesia fikk noe som helst oppmerksomhet.

  1. Undersøk regnskogen som helhet og hvilke ressurser (hva er ressurser, type?)det er der. Lag en liste med ressurser som DR Kongo får fra regnskogen.
  2. Diskuter om det finnes noen utfordringer ved å ha en regnskog, og da spesielt en regnskog som dekker mesteparten av landet.
  3. Diskuter hvilke konsekvenser gruvedriften i DR Kongo har for regnskogen og finn konkrete eksempler ved å bruke internett.
  4. Diskuter og kom fram til tre grunner til at brannene i regnskogen i Angola og DR Kongo fikk så mye mindre oppmerksomhet selv om de var mer omfattende.

Oppgave 5, Mangroveskogen

I 2017 gikk OD prosjektet til ungdom i Nigeria, for å hjelpe dem å løse det som blir betegna som verdens største oljekrise. Hele 1 200 ungdommer har vært involvert sålangt (og mer informasjon er her). En del av prosjektet går ut på å utdanne oljevoktere for å beskytte mangroveskogen.

  1. Undersøk hvor mye CO₂ regnskogen lagrer, og hvor mye CO₂ mangroveskogen lagrer.
  2. Lag en skisse av et verdenskart og tegn på områder med regnskog og områder med mangroveskog.
  3. Diskuter hvorfor det er en fordel at det er akkurat ungdom som skal hjelpe til å bekjempe oljesøl i Nigerdeltaet.



Norge har interesser i å både bevare mangroveskogen og å ikke bevare den. For eksempel er Norge for å bevare den fordi den tar opp CO₂, er viktig for kystnære økosystemer osv. Samtidig tjener norske selskaper mye på olje i mangroveområder. Del klassen inn i to og la halvparten være for bevaring av mangroveskog og halvparten i mot. Avslutt med en debatt for og imot

Forslag til årsaker og konsekvenser til oppgave 2

Dersom dere ikke kjenner til alle orda eller klarer å bruke dem er det bare å droppe dem.

Forslag til kilder

Vi bruker ulike verktøy som informasjonskapsler, for å samle inn data om hvordan besøkende samhandler med nettstedet vårt. Ved å klikke på Godta, godtar du bruken av disse verktøyene.

Les mer