utdanning for demokrati

Image79

utdanning for demokrati

Mål

OD 1991 var et samarbeid mellom de nordiske landene for å støtte flere utdanningsprosjekter i Brasil og Chile

Innjobbede midler

28 400 000

Organisasjon

Kirkens Nødhjelp, Lutherhjälpen, Folkekirkens Nødhjelp

Image86

Problemet

Både Brasil og Chile var i 1991 ferske demokratier. Begge hadde nylig blitt styrt som autoritære diktaturer. Brasil hadde demokratiske valg fra og med 1985, og Chile fra og med 1989.

Under periodene med diktatur ble landet styrt urettferdig, og store forskjeller mellom fattige og rike ble skapt. Ytringsfriheten ble undertrykket. I begge land førte det dårlig styret til økonomisk krise stor arbeidsledighet og sosial nød.

Motstand fra befolkningen i begge landene førte dem sakte, men sikkert gikk mot demokrati. I 1985 fikk Brasil en demokratisk valgt president, og i 1989 fikk Chile det samme. En ny periode med demokrati var innledet for de to landene. Fremtidsutsiktene var lysere enn på lenge, men mye gjensto for å gjenreise disse landene som hadde blitt styrt av diktatorer i lang tid.

Image90

Konsekvenser

Den økonomiske situasjonen i de to landene hadde store konsekvenser. Under periodene med diktatur hadde lite penger blitt brukt på helsesystemer, utdanning og infrastruktur. Selv om begge landene nå hadde demokratisk valgte presidenter, men det var fortsatt store spenninger og mye konflikt.

Fattigdom, konflikt og et ødelagt samfunn preget hverdagen. Barn og unge hadde ikke tilgang på god utdanning og de fikk ikke sine menneskerettigheter innfridd. Det har store konsekvenser for et samfunn.

Befolkningene hadde kjempet seg fra diktatur til demokrati og var klare for å kjempe for en bedre fremtid. Derfor ble det lagt ned satsning på utdanning, slik at innbyggerne fikk den kunnskapen de trengte for å bygge opp landet sitt.

Image69

Løsningene

Operasjon Dagsverk 1991 var en felles kampanje i de nordiske landene. Også oppfølgingsarbeidet var et samarbeid mellom de nordiske landene hvor OD i Norge hadde koordineringsansvaret.

OD 1991 støttet til en rekke ulike utdanningsprosjekter i Brasil.

Felles for disse prosjektene var at de baserte seg på pedagogen Paulo Freire sin "frigjøringspedagogikk", som har vært viktig for skoleutviklingen i Brasil. Innenfor slik undervisning får elevene mer plass, det er mindre énveis kommunikasjon fra læreren. Slik skal lærer og elev sammen diskutere seg frem til en forståelse av samfunnet rundt oss.
Les mer om Paulo Freire her.

I Chile støttet pengene to landbruksskoler i regionen Bio-Bio.

Vi bruker ulike verktøy som informasjonskapsler, for å samle inn data om hvordan besøkende samhandler med nettstedet vårt. Ved å klikke på Godta, godtar du bruken av disse verktøyene.

Les mer