Mail-aksjon mot urettferdig teknologi

25. oktober aksjonerte vi, og hundrevis av bekymrede forbrukere sendte mail til en rekke teknologibedrifter og forhandlere, og ba om mer informasjon om mineralene i produkter vi bruker hver dag. 40.000 unge risikerer hver dag livet for mineraler som brukes i mobiler, pader, elbiler og PC’er. Bedrifter benytter seg ofte av kompliserte internasjonale nettverk av leverandører, og i et slikt mylder er det ofte vanskelig å holde oversikt over hva som produseres hvor, og hvordan. Selv bedrifter med gode hensikter kan bidra til brudd på menneskerettighetene, og knapt være klar over det.

Heldigvis trenger vi ikke å godta at det er sånn. Vi bestemmer selv hva jeg bruker pengene våre på, og hvordan vi bruker pengene våre former verden. Mange bedrifter svarte, og under finner du svarene . Det er flott å se at mange bedrifter tar disse problemstillingene på alvor! Vi håper det er mer enn ord! Samtidig er det skuffende å se at mange ikke en gang svarer på slike henvendelser. Vi mener at det er viktig å ta forbrukernes bekymringer på alvor!

Mailen vi sendte:

Deres teknologi gjør livet mitt enklere. Takk! Dessverre kan 40.000 unge i østlige DR Kongo som graver ut mineralene i vanlig forbrukerteknologi fortelle historier om venner som har blitt kvalt eller begravd levende i gruveulykker, og andre som er livredde på jobb, for rundt 10 dollar i måneden. De er helt vanlige ungdommer, som kunne vært mine venner, søsken eller barn. 16 år gamle Mukamba kan fortelle at han er livredd på jobb, og 17 år gamle Daniel kan fortelle at flere av vennene hans døde i en gruve nylig.

Jeg er bekymret for at jeg eier produkter som er produsert under slike forhold, og håper dere er bevisste disse problemene. Dere sitter på en enorm makt til å påvirke gruveindustrien. Bruk den! Deres makt kommer med et ansvar, og som forbruker har jeg også et ansvar. Jeg bestemmer selv hva jeg bruker pengene mine på, og hvordan jeg bruker pengene mine er med på å forme verden. Derfor vil jeg at dere sikrer etisk produksjon hvis jeg skal bruke pengene mine på deres produkter i fremtiden.

Jeg heier på dere! Men jeg vil vite mer om mineralene i produktene deres. Dette er deres sjanse til å overbevise og beholde meg som kunde, og jeg håper dere tar meg på alvor. Kan dere fortelle meg litt om mineralene i produktene deres kommer fra, og om dere har gjort dere noen tanker rundt det som nevnes over?

Håper på svar.

Hilsen (navn), (alder), (sted)

Eplehuset svarte:

Hei,

Takk for gode spørsmål – dette er et engasjement vi deler, og som er et ekstremt viktig miljøaspekt ved produktene vi elsker. Heldigvis er det også et engasjement som deles av Apple, som med sin gode posisjon i markedet sitter på stor makt til å faktisk ta tak i dette – noe de også gjør. Apple har flere ulike tilnærminger til dette;

-Utvikle alternative materialer som reduserer behovet for de mineralene som i dag har en tildels problematisk utvinning

-Forskning og utvikling knyttet til resirkulering av de mineralene som ikke har alternativer i dag

-Har for flere år siden fjernet helseskadelige stoffer som kvikksølv, arsenikk, ftalater, beryllium, pvc og arsenikk fra produktene

-Forlenger levetiden til produktene gjennom panteordninger og videresalg til andre markeder

Den store målsetningen er å få et 100% sirkulært kretsløp, hvor det ikke lenger er behov for å ta ut nye mineraler fra jorda, men all produksjon kan baseres på 100% resirkulerte mineraler. Dette er et hårete mål, men et mål Apple legger enorme ressurser i å nå. For eksempel har vi allerede i dag fått de første Mac’ene som er laget av 100% resirkulert aluminium. Og Apple har utviklet et avansert robotsystem (Daisy) som kan demontere hele 15 ulike iPhonemodeller ned til de aller minste komponentene for svært høy resirkuleringsgrad. Faktisk demonterer Daisy hele 200 iPhones hver eneste time! For hver 100.000 iPhone som demonteres hentes det ut hele 790 kilo kobolt som går videre til resirkulering.

For dem som vil vite mer om hvor alvorlig Apple tar denne utfordringen vil vi anbefale å lese rapportene som kommer ut årlig om nettopp dette:

https://www.apple.com/…/Apple_Environmental_Responsibility_…https://www.apple.com/…/Apple_Material_Impact_Profiles_Apri…

Et viktig steg for å nå en slik målsetning er å sikre så høy grad av resirkulering som mulig. Dette er noe vi i Eplehuset også jobber svært mye med, gjennom vår Pant & Innbytte løsning. Det er dessverre et faktum at svært mange produkter ligger rundt i skuffer og skap og ikke blir brukt i dag. Dette er produkter som både kan være fullt funksjonelle, og kan videreselges til andre markeder for et forlenget liv, men som også inneholder mineraler og stoffer som både kan og bør resirkuleres. Kanskje har nettopp du en eldre iPhone, iPad eller Mac liggende på en hylle eller i en skuff, som du ikke lenger bruker? Ta den med inn til din nærmeste Eplehuset-avdeling. Hvis den fortsatt kan brukes kan du faktisk få betalt for dette – vi gjør verdivurdering på stedet. Og dersom den ikke lenger kan brukes sikrer vi at produktet kommer inn til ansvarlig resirkulering – helt uten kostnad for deg. På den måten kan du også bidra til å redusere behovet for å ta ut nye mineraler fra jorda for å lage det neste Apple-produktet.

I Eplehuset er vi ekstremt stolte av å jobbe så tett sammen med Apple, et selskap som virkelig tar ansvaret for miljøet på alvor og gjør noe med det – hver dag. På samme måte prøver vi hver eneste dag å ta miljøbevisste valg og gjøre vårt bidrag til å sikre en bedre fremtid.

Takk for at du engasjerer deg, vi er stolte av å kunne si at vi deler engasjementet og har Miljø som en av kjerneverdiene i vårt selskap. Vi håper dette har gitt deg inspirasjon til å sjekke disse aspektene enda nærmere neste gang du skal velge ditt neste elektronikkprodukt. Og så håper vi du kommer innom med den gamle iPhone’n din, for å sikre at den også går inn i kretsløpet! Velkommen skal du være 🙂

Beste hilsner fra,

Eplehuset

Møller bilimport svarte:

Harald A. Møller AS (norsk importør) forholder oss til det som Volkswagen Group står for, at de ikke aksepterer noen form for brudd på menneskerettighetene, inkludert barnearbeid. Volkswagen Group kjøper ikke selv kobolt fra gruver, men sikrer seg at underleverandørene respekterer samme strenge retningslinjer som Volkswagen Group stiller. Dette gjøres både i form av strenge krav til underleverandørene samt oppfølgingsrutiner og inspeksjoner. Ikke minst også gjennom samarbeid gjennom Responsible Minerals Initiative (RMI) ogthe Global Battery Alliance of the World Economic Forum hvor Volkswagen Group er medlem.

Dette sier Volkswagen Group:

The Volkswagen Group does not tolerate any kind of violation of human rights. That also includes child labour.

We do not have any direct business relationship to mines or producers. However, we are taking our responsibility along the supply chain very serious. Our “sustainability requirements for suppliers”are therefore contractually integrated into our business relationships with suppliers.

https://www.volkswagenag.com/en/sustainability/policy.html

Therefore we generally take all reports of violations seriously, and we investigate them immediately and thoroughly. The supplier is contacted immediately to request their position on the suspected violation. If the suspicion is verified, the supplier is asked to present an action plan to Volkswagen for correcting the problem situation. We verify implementation of this action plan by checking (on-site visits and/or 3rd party CSR audits). Beside, we are also qualifying our suppliers what comes to sustainability in classroom trainings.

In order to improve the situation and extracting conditions, Volkswagen actively engages in several branch initiatives alongside with partners such as mining companies, the chemical industry, and battery makers. We are member of the Responsible Raw Materials Initiative (RRMI) which focuses especially on cobalt and its challenges in the resource generation. It creates the infrastructure (tools, guidance, and partnerships) and enables conditions for downstream companies like Volkswagen to exercise their monitoring processes in accordance with internationally recognized standards such as the OECD Due Diligence Guidance enabling us to retrace origin and mining conditions of the materials in our batteries. Volkswagen is also a member of the Global Battery Alliance of the World Economic Forum. The Alliance unites public and commercial partners like the OECD or UNCEF and strives for securing social and ecological sustainability of the value chain of raw materials for batteries. It does not focus solely on Cobalt, but also on other raw materials.

That was our statement 2016 when the Amnesty International report first came up.

We would like to point out, that we are not sourcing Cobalt ourselves, but are taking our responsibility along the supply chain very serious. This is why we took the allegations made in the study and discussed these with our suppliers. Based on the findings of Amnesty International we have started investigations in our supply chain in order to determine whether the cobald used in our batteries comes from the DR of Congo.

To our best knowledge, the Cobalt in our batteries does not originate from the respective sources from the DRC mentioned in the study. To our best knowledge we had no human rights abuses in our cobalt supply chain. In our “Volkswagen Group requirements regarding sustainability in its relationships with business partners” child labour is specifically prohibited and not tolerated by the Volkswagen Group. Any allegations made , we take very serious and we do start investigations immediately with the relevant suppliers.

In order to prevent human rights abuses caused by the mining of raw materials the Volkswagen Group disclosed the “Volkswagen Conflict Mineral Policy” this year. Volkswagen along with other companies and trade associations welcomes the proposition of improving transparency in the raw materials sector, which is of great importance to the economic development of producing countries. Fair and non-discriminatory access to raw materials is also required. In addition we incorporated the the OECD Due Diligence Guidance for Responsible Supply Chains of Minerals from Conflict-Affected and High-Risk Areas which enables us to collaborate with our suppliers further on the important issues linked to this Guidance.

Economic development partnered with good governance and anti-corruption measures are the key to finding a solution for the situation. Here, and in creating organizational and structural conditions for the implementation of initiatives in the countries of origin, politics plays a decisive role. Volkswagen is also active at various level (eg. Extractive Industries Transparency Initiative (EITI) / advisory body on sustainability in supplier relations of the UN Global Compact). Furthermore, Volkswagen participates in intersectoral networks and working groups (e.g. econsense, CSR Europe) on the issue of human rights in global supply chains.

Det står også litt om kobolt her: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/c-is-for-cobalt-4949

Ta gjerne kontakt dersom dere har spørsmål.

BMW svarte:

Hei,

Takk for henvendelsen og engasjementet!

For BMW Group er en fri, global etisk handel vesentlig. Jeg ønsker derfor å orientere deg om følgende:I 2017 ble BMW Group den første bilprodusenten i verden som offentliggjorde informasjon om smelteverk og opprinnelsesland for råmaterialet kobolt. BMW Group er også nevnt som en av de mest åpne aktørene i et intervju med Amnesty International tidligere. (For ordens skyld: BMW Group eier ingen gruver selv i Kongo.)

Sammen med partnere som BASF, Samsung SDI, Samsung Electronics med flere, ønsker BMW Group å staturere et eksempel og bidra til drift av en egen gruve med full åpenhet rundt arbeidsforhold og etiske problemstillinger.

Siste status om dette prosjektet kan leses her: https://www.press.bmwgroup.com/…/project-for-responsible-ar…

Hvis alle skulle aktører skulle trekke seg ut av Kongo umiddelbart, vil landet få et store økonomiske utfordringer. BMW Group’s mål med nevne pilotprosjekt er å bidra til drift denne ene gruven i landet sammen med nevnte partnere for å kunne hente ut kobolt fra Kongo på en etisk måte – som en bærekraftig samarbeidspartner for Kongo, og ikke minst menneskene som jobber der. Dette kan også åpne for flere tilsvarende prosjekter.

Samtidig har BMW også inngått avtale med en ny batterileverandør, CATL, hvor en av forutusetingene er at det ikke skal benyttes kobolt fra Kongo i produksjonen av batteriene. (Andelen kobolt i batteriene vil samtidig bli redusert med 50 %.)

Vår femte generasjon elektrisk drivlinje som lanseres gjennom 2020/2021 vil dermed ikke inneholde kobolt fra Kongo.

Man kan lese mer om BMW’s tilnærming og bærekraft på disse linkene:https://www.press.bmwgroup.com/…/bmw-group-adopts-new-appro…https://www.press.bmwgroup.com/…/bmw-group-and-codelco-agre…https://www.bmwgroup.com/…/2019-BMW-Group-SVR-2018-Englisch…https://www.bmwgroup.com/…/2019-BMW-Group-Sustainability-Fa…

Håper dette besvarer dine spørsmål.

Voi svarte:

Thank you for reaching out to us and for shedding light on this very important cause. We have received hundreds of identical emails in the past hour and therefore we are reaching out directly to your organization, to provide Voi’s view on the matter. We hope that you can inform your network that we have provided a statement.

We work closely with our suppliers to ensure transparency around the origins and working conditions surrounding the extraction of raw materials used for our vehicles.

We have a strict policy when it comes to our suppliers and partners and do not work with organisations that violate labour laws or employ child labour. We are committed to ensuring the safety of workers and environmental sustainability along our entire value chain. We are currently conducting a Life Cycle Assessment of our service, covering all impacts from materials to end of life. We are working closely with our suppliers to gain a better understanding about the types, origins and practices surrounding materials. Once the LCA is complete, we would be happy to share the results with you.

We also believe that the best way to improve on these topics is to foster joint action between companies, civil activists, NGOs, governments and policy makers. Should you want to help us gain more transparency around these topics, we are happy to share contacts of our suppliers. We have recently started the Nordic Micromobility Association, with includes all e-scooter operators in the Nordics, this may be an excellent platform for joint action from all operators. Please share relevant data and info you have on the topic which could help us tackle the topic in a more effective way.

Sincerely,

Team Voi

Kia svarte:

Hei, og takk for mail.

Vi skjønner godt at dere er opptatt av utvinning av mineraler til batteriproduksjon, og det er bra at det er fokus på temaet som også fredsprisvinner Denis Mukwege oppfordret til å se nærmere på da han mottok Nobelprisen i Norge.

Hyundai Motor Group (HMG), som Kia Motors er en del av, er klar over og har fokus på de etiske problemene med utvinning av råvarer og kobolt for å produsere litium-ion-battericeller. Batterileverandører til HMG må overholde strenge regler og kan ikke benytte kobolt hentet på uetisk vis, det samme kreves av disses underleverandører igjen. HMG benytter kun underleverandører som forplikter seg til etisk handel og møter de standarder og krav som er satt til den globale bilindustrien.

Batterileverandørene til våre biler er medlemmer og aktive bidragsytere til RCI (Responsible Cobalt Initiative). RCI skal sikre bærekraft og unngå brudd på menneskerettigheter og har som uttalt mål å forhindre barnearbeid under utvinning av kobolt.

Kia Motors jobber også aktivt med å utvikle ny batteriteknologi som i tillegg til å øke kapasiteten også har som mål å redusere bruken av kobolt og andre sjeldne jordmetaller. Som et eksempel har batteriet i nye Kia e-Niro og e-Soul redusert innhold av kobolt fra 20% til 10%. Batteriene har en “8-1-1” sammensetning i battericellene (nikkel: 80%; Kobolt: 10%; Magnnesium: 10%). Sammenlignet med utgående modell av Soul Electric som hadde en sammensetningen på 6-2-2. På lengre sikt er målet å ytterligere redusere bruk av kobolt.

Netonnet.no svarte:

Hei! Takk for eposten din. Vi er glade for at teknologi og forbrukerelektronikk fra NetOnNet gjør livet ditt enklere! Spørsmålet ditt er viktig og høyst relevant - ikke bare for forbrukerelektronikkbransjen - men for alle som jobber med tekniske komponenter av noe slag. Spørsmålet om konfliktmineraler angår oss alle. Denne tematikken står vårt hjerte nært, spesielt fordi det handler om rettighetene til og oppvekstvilkårene for barn og unge i en utsatt del av verden. Som du kanskje vet, vil en ny europeisk lov tre i kraft fra 1. januar 2021; The Conflict Minerals Regulation. Det betyr for eksempel at produsenter av elektronikk må finne ut og informere om produktene deres inneholder konfliktmineraler. Lovgivning er et kraftfullt virkemiddel for å skape endring - og vi ønsker den nye loven velkommen - for å drive utviklingen i riktig retning og raskt skape effekt. Vi er nå i gang med å gjennomgå våre prosesser og krav for å sikre at vi og våre leverandører jobber i samsvar med The Conflict Minerals Regulation når den trer i kraft. Dette er et viktig arbeid som vi tar på største alvor.

Komplett.no svarte:

Hei,

Komplett har i forbindelse med årets viktige OD-aksjon mottatt flere henvendelser og vi setter stor pris på et slikt engasjement. Komplett deler de bekymringer som kommer frem i henvendelsen.

Komplett har som kjent sitt hovedkontor i Sandefjord, og vi videreselger nærmere 20.000 produkter fra rundt 500 ulike produsenter via vår nettside komplett.no. For oss er det viktig å drive en sunn virksomhet som er preget av ansvar for både ansatte, kunder, samfunn og miljø.

Siden vi ikke er produsenter er det viktig av vi velger leverandører som også tar miljø og samfunnsansvar på alvor. Dette innebærer at vi stiller krav til våre leverandører, og Komplett ønsker aktivt innenfor de rammene vi har å bidra til at produksjon av elektroniske produkter fremstilles bærekraftig og etisk.

Samtidig har Komplett i flere år sørget for gode returordninger av elektronisk avfall, slik at produkter og mineraler kan gjenvinnes. Dette er et arbeid vi stadig profesjonaliserer i samarbeid med spesialister på området som samler inn elektriske produkter, batterier og emballasje og miljøsanerer og gjenvinner dette.

Takk igjen for din henvendelse og ditt tydelige engasjement.

Med vennlig hilsen Teamleder Customer Care

Power svarte:

Hei.

Takk for din henvendelse.

Vi kjenner til problemstillingen du tar opp og jobber med våre leverandører angående dette. Vil informere deg om at vi har mottatt mange identiske mailer i dag, og regner med at dette er noe som er delt på internett. Tanken er god, men slike kjedebrev vil i praksis virke mot sin hensikt. Dette gir bedriftene mye ekstraarbeid og det generere masse unødvendig mailtrafikk. Mange firmaer bruker systemer som sender ut bekreftelsesmailer for mottatt mail som vil fylle din mailboks. Hvis du virkelig bryr deg om gruveindustrien og miljøet, tror jeg det finnes mange bedre måter å gjøre det på enn å spamme med slike masseutsendeler. Ha en fin dag!

Mvh POWER kundesenter

Disse bedriftene har ikke svart:

Samsung, Huawei, Sony, Kjell & Company, Nokia, Soundgarden, Polar, Garmin, Canon, Nikon, Clas Ohlson, Fujifilm, Segway, Classywalk, Tesla, Audi, Nissan, Hyundai, Renault, Zvipp, Lime, Elkjøp, CDON