Undervisningsopplegg

Ballongtur med dine rettigheter

En enkel og spennende øvelse hvor elevene får tenke gjennom hva som er viktig for å få et godt liv, reflektere rundt rettighetene sine og diskutere hva det vil si å miste dem.

Samfunnsfagene

25 minutter

USK VGS Kompetansemål

Ungdomsskole

  1. Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd

Videregående

  1. Gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt

Relevans

Ballongferden er en fin øvelse for å tenke over hva menneskerettighetene egentlig betyr for deg og ditt liv. Den viser også hva som er viktig for oss.

Oppgaven lar elevene prioritere og argumentere rundt forskjellige rettigheter og verdier, for å finne ut hva akkurat de synes er viktigst.

Gjennomføring

Hver gruppe trenger en liste med rettighetene, og noe å skrive med. Du kan laste ned listen under.

Del elevene i grupper på 3-5, og del ut en liste med rettighetene til hver elev. Gå gjerne gjennom rettighetene felles.

Les høyt til elevene:

1. Dere er på en ballongferd, og glir rolig over vannet. Men ballongen begynner å miste høyde. For å ikke falle i havet, må dere som gruppe finne ut hvilken rettighet de vil kaste ut av ballongen, og derfor miste. Gi gruppene tid til å diskutere, og be dem notere hva de kaster ut.

2. Ballongen er fortsatt for tung, og dere er nødt til å kaste ut en ny rettighet. Skriv ned hva dere kaster ut.

3. La elevene fortsette å kaste ut rettigheter av ballongen og skrive ned hva de kaster underveis, helt til ballongen er tom.

Nå har de prioritert hvordan de setter de forskjellige rettighetene. Gi elevene noen minutter til å se over og gjøre endringer på prioriteringene sine. Deretter leser alle gruppene prioriteringene sine høyt, og læreren skriver dem opp på tavla.

Se om det er noen rettigheter som går igjen mot toppen eller bunnen av listene til gruppene. Diskuter og reflekter rundt hvorfor dette har skjedd.

De ti rettighetene

  • Retten til å si sin mening ved frie valg
  • Retten til et rent miljø
  • Retten til mat og vann
  • Retten til fritid
  • Retten til å kunne bevege seg fritt
  • Retten til kjærlighet og omsorg
  • Retten til et eget privatliv
  • Retten til undervisning
  • Retten til fritt å velge religion og livssyn
  • Retten til å delta i kulturlivet i samfunnet

Last ned øvelsen her!

Diskusjonspunkter

Her er forslag til diskusjonspunkter:

  • Hvorfor valgte dere å kaste ut "denne" først?
  • Hvorfor valgte dere å kaste ut "denne" sist?
  • Var det vanskelig å bli enige om prioriteringen av rettighetene?
  • Hvilken av disse rettighetene har du benyttet deg av den siste uken?
  • Hvilken rettighet bruker du oftest?
  • Se for deg at rettigheten du oftest benytter deg av blir tatt fra deg. Kan du se for deg det? Hvordan ville livet ditt blitt forandret?
  • Tar vi disse rettighetene for gitt?

Selv om menneskerettighetene skal gjelde for alle, blir de brutt hver eneste dag. Engasjere deg for en verden der menneskerettigheter ikke brytes!