Undervisningsopplegg OD 2025

Snakk om det!

Dialogduk der elevene reflekterer over kjønnsstereotypier og hvordan disse former og formes av normer og muligheter i samfunnet.

Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Livsmestring, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling, Politikk og menneskerettigheter

45-60 min

Utskrift av dialogduk (A4 eller A3)

USK VGS Kompetansemål

Ungdomsskole

  1. SAF01-04: Drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk.
  2. SAF01‑04: Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
  3. SAF01‑04: Sammenlikne hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår, bosettingsmiljøer og demografi i forskjellige deler av verden i dag

Videregående

  1. POS05‑01: utforske, analysere og drøfte dagsaktuelle problemstillinger knyttet til bærekraft og fordeling
  2. SAK01-01: Vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn

Forberedelser

  • Print ut én dialogduk per gruppe (A3 eller A4)
  • Ha tusjer og post-its tilgjengelig
  • Skriv gjerne opp kjøreplan og/eller de ulike dialogtemaene på tavla

Introduksjon

Formål: Aktivere elevene og skape refleksjon

  • Still åpne spørsmål i plenum:
    • Hva er (kjønns)stereotypier?
    • Hvordan har vi lært hva som er "jentete" eller "guttete"?
    • Hvor kommer forventningene til jenter og gutter fra?
    • Hva betyr det å "manne seg opp"?

Tony Porters ted talk "A call to men" (12 min) kan vises for elevene i forkant av gruppediskusjonen. Filmen er kun på engelsk og passer best for elever på VGS. Alternativt kan årets dokumentarfilm vises - Du kan velge å vise filmen(e) i etterkant av øvelsen også!

Overgang og introduksjon til dialogduk:
Si til elevene at de nå skal utforske hvordan kjønnsstereotypier former normene vi opererer med, men også hvordan de former muligheter.

Gruppediskusjon

Formål: Dele kunnskap og bygge felles forståelse

Gruppeinndeling:

  • Del elevene inn i grupper på 4.
  • Del ut dialogduk og skrivesaker/post-its.
  • Hver elev får ansvar for hvert sitt dialogtema (hjørne). Hjørnene er som følger:
    • Hva er typisk "jentete" og hva er typisk "guttete"?
    • Hvilke kjønnsstereotypier påvirker din hverdag?
    • Hvorfor har vi kjønnsstereotypier?
    • Hva er konsekvensene ved kjønnsstereotypier?

Gruppediskusjon:

  • Hver elev leder diskusjonen om tema i sitt hjørne. Det står refleksjonsspørsmål på arket for å hjelpe dem i gang. Velg selv om elevene skal bruke 5 min på hvert hjørne (slik at alle gruppene starter diskusjonen med samme hjørne og bytter samtidig) eller om gruppe-diskusjonen skal flyte fritt mellom de ulike hjørnene. Det er lurt å sette av ca. 20 min.
  • Gruppene diskuterer fritt, og noterer på post-its (evt ark/pad el).
  • NB! Det er meningen at elevene skal bruke egne erfaringer og tanker i diskusjonen, og ikke bruke tid på sjekke kilder

Tips til lærer: Gå rundt og still spørsmål som utdyper:

  • "Hva mener du med det?"
  • "Hvordan henger dette sammen med årets OD-prosjekt?"

Oppsummering i plenum

Formål: Knytte sammen refleksjonene og løfte blikket

Alternativer:

  1. Hver gruppe velger én innsikt eller én handling de vil dele
  2. Samle post-its med påstander eller spørsmål og les opp noen
  3. Still refleksjonsspørsmål til alle:
    • Hva lærte dere av hverandre?
    • Var det noe som overrasket dere?
    • Hva har kjønnsstereotypier å si for retten til utdanning og kropp?

Tips: Du kan også velge å vise filmen fra introen, om dere ikke så på den før gruppearbeidet!

Dialogduk til utskrift/nedlastning

Skriv ut en til hver gruppe i A3 eller A4 format!