Snakk om det!
Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Livsmestring, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling, Politikk og menneskerettigheter
45-60 min
Utskrift av dialogduk (A4 eller A3)
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01-04: Drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk.
- SAF01‑04: Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
- SAF01‑04: Sammenlikne hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår, bosettingsmiljøer og demografi i forskjellige deler av verden i dag
Videregående
- POS05‑01: utforske, analysere og drøfte dagsaktuelle problemstillinger knyttet til bærekraft og fordeling
- SAK01-01: Vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
Forberedelser
- Print ut én dialogduk per gruppe (A3 eller A4)
- Ha tusjer og post-its tilgjengelig
- Skriv gjerne opp kjøreplan og/eller de ulike dialogtemaene på tavla
Introduksjon
Formål: Aktivere elevene og skape refleksjon
- Still åpne spørsmål i plenum:
- Hva er (kjønns)stereotypier?
- Hvordan har vi lært hva som er "jentete" eller "guttete"?
- Hvor kommer forventningene til jenter og gutter fra?
- Hva betyr det å "manne seg opp"?
Tony Porters ted talk "A call to men" (12 min) kan vises for elevene i forkant av gruppediskusjonen. Filmen er kun på engelsk og passer best for elever på VGS. Alternativt kan årets dokumentarfilm vises - Du kan velge å vise filmen(e) i etterkant av øvelsen også!
Overgang og introduksjon til dialogduk:
Si til elevene at de nå skal utforske hvordan kjønnsstereotypier former normene vi opererer med, men også hvordan de former muligheter.
Gruppediskusjon
Formål: Dele kunnskap og bygge felles forståelse
Gruppeinndeling:
- Del elevene inn i grupper på 4.
- Del ut dialogduk og skrivesaker/post-its.
- Hver elev får ansvar for hvert sitt dialogtema (hjørne). Hjørnene er som følger:
- Hva er typisk "jentete" og hva er typisk "guttete"?
- Hvilke kjønnsstereotypier påvirker din hverdag?
- Hvorfor har vi kjønnsstereotypier?
- Hva er konsekvensene ved kjønnsstereotypier?
Gruppediskusjon:
- Hver elev leder diskusjonen om tema i sitt hjørne. Det står refleksjonsspørsmål på arket for å hjelpe dem i gang. Velg selv om elevene skal bruke 5 min på hvert hjørne (slik at alle gruppene starter diskusjonen med samme hjørne og bytter samtidig) eller om gruppe-diskusjonen skal flyte fritt mellom de ulike hjørnene. Det er lurt å sette av ca. 20 min.
- Gruppene diskuterer fritt, og noterer på post-its (evt ark/pad el).
- NB! Det er meningen at elevene skal bruke egne erfaringer og tanker i diskusjonen, og ikke bruke tid på sjekke kilder
Tips til lærer: Gå rundt og still spørsmål som utdyper:
- "Hva mener du med det?"
- "Hvordan henger dette sammen med årets OD-prosjekt?"
Oppsummering i plenum
Formål: Knytte sammen refleksjonene og løfte blikket
Alternativer:
- Hver gruppe velger én innsikt eller én handling de vil dele
- Samle post-its med påstander eller spørsmål og les opp noen
- Still refleksjonsspørsmål til alle:
- Hva lærte dere av hverandre?
- Var det noe som overrasket dere?
- Hva har kjønnsstereotypier å si for retten til utdanning og kropp?
Tips: Du kan også velge å vise filmen fra introen, om dere ikke så på den før gruppearbeidet!
Dialogduk til utskrift/nedlastning
Skriv ut en til hver gruppe i A3 eller A4 format!