Praktiske øvelser

Du er mye

Hvert enkelt menneskes identitet består av mange ulike tilhørigheter, tilknytninger og egenskaper. I denne øvelsen lærer elevene å reflektere over at alle mennesker er komplekse individer og at det derfor kan være feil og urettferdig å bare fokusere på én tilhørighet eller ett særtrekk.

Samfunnsfagene, Livsmestring

Omtrent 30 minutter

Stort rom med muligheter for fysisk utfoldelse

USK VGS Kompetansemål

Ungdomsskole

  1. Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
  2. Reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald

Videregående

  1. Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
  2. Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering

Gjennomføring

  1. Gruppen står i en stor ring rundt lederen midt i rommet.
  2. Lederen roper ut en tilhørighet fra den vedlagte listen.
  3. Når lederen for eksempel sier ”interessert i fotball!” må alle som er interessert i fotball gå inn i ringen.
  4. Når alle har sett hvem dette er, kan de gå tilbake igjen.
  5. Gjenta dette med så mange av tilhørighetene dere har tid til.
  6. Bruk god tid til refleksjonsspørsmålene i etterkant av øvelsen.

Tilhørigheter

  1. Er ungdom
  2. Er interessert i fotball
  3. Er en søster
  4. Har grønne øyne
  5. Spiller et instrument
  6. Bruker briller
  7. Er interessert i politikk
  8. Er forelsket
  9. Er religiøs
  10. Har kort hår
  11. Liker farger
  12. Har søsken
  13. Er musikkinteressert
  14. Er ikke født i Norge
  15. Har blå øyne
  16. Er glad i historie
  17. Liker sjokoladekake
  18. Er glad i rock
  19. Liker å danse
  20. Har brunt hår
  21. Favorittretten min er pizza
  22. Har sett gossip girl
  23. Liker hund bedre enn katt
  24. Skriver dagbok
  25. Leser blogger
  26. Har en favorittfarge
  27. Har familie i andre land enn Norge
  28. Har skilte foreldre
  29. Har et annet morsmål enn norsk
  30. Liker ananas på pizza

Refleksjon

  • Hva syns dere om øvelsen? Hvorfor tror dere vi gjorde den?
  • Lærte dere noe nytt om hverandre?
  • Lærte dere noe nytt om dere selv?
  • Er det noen identiteter som oftere blir vektlagt enn andre? I så fall, hvorfor? Hvilke konsekvenser kan dette ha?

Tips: Bruk gjerne mentimeter til å lage en felles ordsky for de ulike tilhørighetene i klassen! Ordskyen kan f.eks printes ut og henges opp i klasserommet.

Last ned hele øvelsen her

Vi bruker ulike verktøy som informasjonskapsler, for å samle inn data om hvordan besøkende samhandler med nettstedet vårt. Ved å klikke på Godta, godtar du bruken av disse verktøyene.

Les mer