Undervisningsopplegg

Du er mye

La elevene reflektere over at menneskers identitet består av mange ulike tilhørigheter, tilknytninger og egenskaper, og at det derfor kan være feil og urettferdig å bare fokusere på én tilhørighet.

Samfunnsfagene, Livsmestring

Omtrent 30 minutter

Stort rom med muligheter for fysisk utfoldelse

USK VGS Kompetansemål

Ungdomsskole

  1. KRO01‑05: Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader

Videregående

  1. KRO01‑05: Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
  2. SAK01-01: Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
  3. REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering

Gjennomføring

  1. Gruppen står i en stor ring rundt lederen midt i rommet.
  2. Lederen roper ut en tilhørighet fra den vedlagte listen.
  3. Når lederen for eksempel sier ”interessert i fotball!” må alle som er interessert i fotball gå inn i ringen.
  4. Når alle har sett hvem dette er, kan de gå tilbake igjen.
  5. Gjenta dette med så mange av tilhørighetene dere har tid til.
  6. Bruk god tid til refleksjonsspørsmålene i etterkant av øvelsen.

Tilhørigheter

  1. Er ungdom
  2. Er interessert i fotball
  3. Er en søster
  4. Har grønne øyne
  5. Spiller et instrument
  6. Bruker briller
  7. Er interessert i politikk
  8. Er forelsket
  9. Er religiøs
  10. Har kort hår
  11. Liker naturen
  12. Har søsken
  13. Er musikkinteressert
  14. Er ikke født i Norge
  15. Har blå øyne
  16. Er glad i historie
  17. Liker sjokoladekake
  18. Er glad i rock
  19. Liker å danse
  20. Har brunt hår
  21. Favorittretten min er pizza
  22. Har sett den nye Barbie filmen
  23. Liker hund bedre enn katt
  24. Er tiktok-avhengig
  25. Hører på podcast
  26. Har en favorittårstid
  27. Har familie i andre land enn Norge
  28. Har skilte foreldre
  29. Har et annet morsmål enn norsk
  30. Liker berlinerboller med vaniljekrem bedre enn berlinerboller med bringebærsyltetøy

Refleksjon

  • Hva syns dere om øvelsen? Hvorfor tror dere vi gjorde den?
  • Lærte dere noe nytt om hverandre?
  • Lærte dere noe nytt om dere selv?
  • Er det noen identiteter som oftere blir vektlagt enn andre? I så fall, hvorfor? Hvilke konsekvenser kan dette ha?

Tips: Bruk gjerne mentimeter til å lage en felles ordsky for de ulike tilhørighetene i klassen! Ordskyen kan f.eks printes ut og henges opp i klasserommet.

Last ned hele øvelsen her