Praktiske øvelser

Et urettferdig kappløp

Elevene skal kjenne på hvor ulik hverdagen for ungdom i ulike deler av verden kan være, men samtidig kjenne på at ungdom er ungdom uansett.

Samfunnsfagene

60 minutter, men oppgaven kan justeres

Et klasserom, rollekort, saks og maks 30 elever

USK VGS Kompetansemål

Ungdomsskole

  1. Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
  2. Reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald

Videregående

  1. Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
  2. Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål

Gjennomførelse

1. Be alle sette seg ned. Del ut rollekortene som du finner lenger nede på denne siden, slik at omtrent 40% av deltakerne er fra Sør Sudan og Uganda, mens resten er fra Norge. Fortell dem at de ikke skal vise kortet til noen.

2. Be alle sette seg ned og lese rollekortet sitt. Det er viktig at de forstår at dette er et rollespill, og at det er meningen at de skal sette seg skikkelig inn i rollen.

3. For å hjelpe dem med å sette seg inn i rollen sin, kan du lese opp ulike spørsmål som de kan tenke over. Dette kan hjelpe dem å reflektere over egen situasjon.

- Hvordan var barndommen din?

- Hvilket hus vokste du opp i?

- Hvilke situasjoner har preget deg og ditt liv?

- Hvilke forutsetninger og muligheter har du for fremtiden?

- Hvem og hva er viktig for ditt liv?

4. Etter at det har gått en liten stund, ber du dem om å stille seg på en linje ved siden av hverandre i stillhet.

5. Fortell deltakerne at du kommer til å lese opp en rekke påstander. Hver gang de kan svare ja til påstanden, skal de ta ett skritt fremover. Om de ikke kan si ja til påstanden, skal de stå i ro. Presiser at rollekortene kun viser en liten del av deres rolle, og at det er viktig at de tenker utover den informasjonen de får fra rollekortene.

6. Les opp situasjonene rolig, en og en av gangen. Ta en pause mellom hver påstand slik at deltakerne kan legge merke til hvordan de andre flytter (eller ikke flytter) seg.

7. Når du har lest opp alle påstandene ber du deltakerne legge merke til hvor de står sammenlignet med de rundt seg. Er det noen som skiller seg ut?

Påstandene

1. Jeg er under 20 år gammel.

2. Jeg bor sammen med søsknene mine.

3. Jeg har to foreldre.

4. Jeg går på skolen

5. Jeg liker å svømme.

6. Jeg bruker 24 timer på å komme meg på jobb

7. Jeg liker å reise.

8. Jeg har mistet noen jeg er glad i på grunn av ras i gruvene

9. På fritiden min liker jeg å trene.

10. Det er lenge siden jeg har vært skikkelig redd.

11. Jeg har hørt at skudd har blitt fyrt av.

12. Jeg liker å danse

13. Jeg er ofte bekymret for hvordan fremtiden kommer til å bli.

14. Jeg å spille fotball

15. Jeg har blitt truet med våpen

16. Vennene mine betyr mye for meg.

17. Jeg trenger ikke jobbe fordi foreldrene mine forsørger hele familien

18. Jeg bor i et hus med flere etasjer

19. Jeg har blitt utsatt for tåregass.

20. Jeg føler jeg har frihet til å fritt kunne uttrykke meg.

21. Jeg drømmer om å kunne utdanne meg

22. Familien min er viktig for meg.

23. Jeg syns det kan være veldig vanskelig å snakke om følelser.

24. Jeg er ofte redd for at det skal skje noe med noen jeg er glad i.

25. Jeg er ofte bekymret.

26. Jeg føler meg fri.

27. Jeg sover i sengen min hver dag

Refleksjon

Det er viktig å ta seg god tid til refleksjon. For noen av elevene kan denne øvelsen vekke sterke følelser, og derfor er det viktig å ta seg god tid til å bearbeide og reflektere Spørsmålene under er bare veiledende, det er fullt mulig å bruke andre spørsmål!

1. Hvordan føltes det å stå i ro mens andre tok skritt fremover?

2. Hvordan føltes det å ta et skritt fremover mens andre sto i ro?

3. For dere som tok mange steg fremover, til hvilket tidspunkt merket dere at

andre ikke bevegde seg like raskt?

4. Klarer dere å gjette hverandres roller?

5. Alle leser opp sine rollekort. Ble noen overrasket?

6. Hvordan så du for deg at din karakter var?

7. Var det lett eller vanskelig å spille de ulike rollene?

8. Hvilke ulikheter var det mellom de fra Kongo og Norge?

9. Hvilke likheter var det mellom de kongolesiske og de norske?

10. Hvilke tanker sitter dere igjen med etter å ha tatt del i denne øvelsen?

Rollekort

Her er alle rollene listet opp. Du finner også rollekortene i det nedlastbare dokumentet under, slik at du kan printe dem ut.

Aksel, 15 år. Født og oppvokst på Sotra utenfor Bergen. Bor med begge foreldrene og har to søsken. Elsker fotball.

Daniel, 17 år. Flyktet med familien fra Sør-Sudan Bor i flyktningområdene nord i Uganda. Har ikke jobb eller skole. Drømmer om å utdanne seg som lege.

Annett, 17 år. Kommer fra Sør-Sudan, men flykta til Uganda. Elsker å danse, ønsker å bli Lege. Har en datter på 1 år.

Erik, 16 år. Har den siste tiden begynt å slite veldig med angst. Dette gjør at han sliter med motivasjonen til å komme seg på skolen.

Emilie, 17 år. Elsker å synge, og drømmer om å en gang kunne leve av det. Kommer fra Nittedal i Akershus og går musikklinja.

Håkon, 13 år. Kommer fra Alta, og mistet i fjor storesøsteren i en bilulykke. Driver med volleyball på fritiden.

Henriette, 18 år. Er lærling ved en av de mest vellykkede restaurantene i Bergen. Drømmer om å bli kokk.

Andreas, 14 år. Bor sammen med familien sin i Stjørdal i Trøndelag, og elsker å oppdage nye steder.

James, 19 år. Flykta med begge foreldrene fra Sør-Sudan. Drømmer om å bli skuespiller.

Amina, 19 år. Bruker store deler av fritiden på bøker, og har et stort ønske om å selv kunne skrive en bok en gang.

Adrien, 16 år. Elsker å spille fotball sammen med kompisene i byen. Mistet flere venner i gruvene

Daniel, 18 år. Kommer fra Sunndal i Møre og Romsdal, og bruker stor del av fritiden på klatring. Bor sammen med sine to søsken og sin far.

Dina, 14 år. Bor sammen med sin mor i Tromsø. Elsker fotball og håndball. Håper å kunne bli profesjonell håndball- eller fotballspiller i fremtiden.

Abigale, 15 år. Når hun flykta såg hun moren sin bli drept. Har slitt med å gå på skolen etter dette. Syns det er vanskelig å
snakke om de vonde følelsene.

Bjørnar, 17 år. Går idrettslinjen i Stavanger og bruker stor del av fritiden sin på svømming. Ellers er han veldig glad i å lage mat.

Ally, 15 år. Er fra Uganda. Bor sammen med sine to brødre og foreldre i nærheten av flyktningområdene. Sliter med mange vonde tanker, og er bekymret for fremtiden.

Sasha, 17 år. Bor i Bulu, nord i Uganda. Vil bli mekaniker, men foreldrene er uenige. Går på livsmestringskurs med flyktningungdom fra Sør-Sudan.

Birgitte, 13 år. Elsker dyr, og bor på en gård sammen med familien i Moss i Østfold. Veldig glad i å danse.

Anthony, 18 år. Fra Sør-Sudan. Savner hjemmet sitt. Sliter med traumer etter krigen. Glad i å spille fotball

Muhammed, 19 år gammel. Har akkurat begynt å studere i Oslo. Jobber i bar ved siden av studiene.

Mira, 17 år. Kommer fra Bergen og drømmer om å bli advokat. Mistet i fjor faren sin på grunn av kreft, har slitt veldig med å håndtere de vonde følelsene i ettertid.

Benjamin, 13 år. Bor sammen med sine to fedre i Skien i Telemark. Har akkurat begynt på ny skole og er spent på hvordan det å skaffe nye venner kommer til å gå.

Embla, 16 år gammel. Har akkurat begynt på videregående, men sliter veldig med prestasjonsangst. Kommer fra Arendal og elsker kunst.

Amany, 16 år. Ble tvunget til å se på familien hennes bli drept når hun flykta. Hun drømmer om å bli forfatter.

Tobias, 14 år. Bruker stor del av fritiden sin på dans, og bor i Førde i Sogn og Fjordane.

Fariq, 16 år. Elsker musikk, og drømmer om å kunne lage et eget album. Bor i Gulu, nord i Uganda.

Tiril, 15 år. Sitter i fylkeslaget til Røde Kors i Nordland, og har lyst til å bli frisør når hun blir eldre.

Jonas, 16 år. Har akkurat begynt på helse og oppvekst, og ønsker å bli sykepleier. På fritiden er han aktiv i ungdomspolitikken.

Patrice, 14 år. Har ikke gått på skole, men har heller bært ved for familien sin. Glad i å spille volleyball.

Gunhild, 19 år. Har den siste tiden hatt det veldig vanskelig, noe som har gjort at hun har tatt en pause i skolegangen for å fokusere på
helsa

Vi bruker ulike verktøy som informasjonskapsler, for å samle inn data om hvordan besøkende samhandler med nettstedet vårt. Ved å klikke på Godta, godtar du bruken av disse verktøyene.

Les mer