Et urettferdig kappløp
Samfunnsfagene
60 minutter, men kan justeres
Et klasserom, rollekort, saks og maks 40 elever
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01-04: Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
- SAF01‑04: Sammenlikne hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår, bosettingsmiljøer og demografi i forskjellige deler av verden i dag
Videregående
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- REL01-02: Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
- SAK01‑01: Innhente informasjon om forskjellige former for sosial ulikskap i Norge og drøfte sammenhengen mellom ulikskap og utenforskap.
Fremgangsmåte
- Alle skal sette seg ned. Rollekortene som finnes lenger ned på siden skal bli delt ut, slik at rundt 40% av de som deltar er fra Kenya og Tanzania, og de resterende 60% fra Norge. Kortet de får utdelt skal ikke bli vist til noen.
- Alle skal sitte når de leser rollekortet sitt. De skal være klar over at det er et rollespill, og skal leve seg inn i rollen de fikk utdelt.
- For å hjelpe deltakerne til å sette seg inn i rollen, kan det leses opp spørsmål som de kan tenke over for seg selv. Med dette kan de reflektere over sin egen situasjon.
- Hvordan var barndommen din?
- Hva har du gjort på skolen?
- Hvilke situasjoner har preget livet ditt?
- Hvilke forutsetninger og muligheter har du for fremtiden?
- Hvem er viktig for ditt liv?
- Hva er viktig for livet ditt?
- Etter at det har gått en stund, skal deltakerne bes om å stille seg på en linje ved siden av hverandre i stillhet.
- Nå skal du fortelle deltakerne at du skal lese opp en rekke påstander. Hver gang de kan svare ja til påstanden, skal de gå et skritt fremover. Hvis de ikke kan si ja, må de stå i ro. Her er det også viktig å presisere at rollekortene bare viser en liten del av den rollen de har, og at det er viktig å tenke på informasjonen utover det som står.
- Situasjonene blir lest opp rolig, en og en av gangen. Pausen mellom påstandene skal være lang nok til at deltakerne kan legge merke til hvordan de andre flytter, eller ikke flytter, på seg.
- Når alle påstandene har blitt lest opp skal deltakerne legge merke til hvor de står sammenlignet med de rundt seg. Er det noen som skiller seg ut?
- Til slutt skal det reflekteres rundt oppgaven. Da kan man lese opp refleksjons-spørsmålene og ta dem i plenum eller grupper.
Påstandene
- Jeg som ungdom er med på å påvirke samfunnet jeg bor i.
- Jeg bor sammen med søsknene mine.
- Jeg har to foreldre.
- Jeg har aldri vært redd for å bli giftet bort som barn.
- Jeg liker å gå på skole.
- Huset mitt er en trygg plass for meg.
- Jeg har tid til å være med vennene mine.
- Jeg har det bra hjemme.
- På fritiden min liker jeg å trene.
- Det er lenge siden jeg har vært redd for fremtiden min.
- Jeg har har tilgang til utdanning.
- Jeg har alltid tilgang til helsehjelp når jeg trenger det.
- Jeg har ikke opplevd kjønnslemlestelse.
- Jeg er sjeldent bekymret for hvordan fremtiden kommer til å bli.
- Jeg liker å være med venner.
- Jeg må ikke jobbe hjemme i stedet for å dra på skolen.
- Vennene mine betyr mye for meg.
- Jeg har mange hobbyer jeg driver med.
- Jeg har aldri måtte tenke på familiens sikkerhet og helse.
- Jeg føler jeg har frihet til å kunne uttrykke meg.
- Jeg har aldri opplevd at voksne bestemmer over kroppen min.
- Familien min er viktig for meg.
- Jeg har drømt om hva jeg skal bli som voksen.
- Jeg har aldri måttet velge mellom utdanning og familieforpliktelser.
- Jeg synes aktivisme er viktig.
- Jeg er opptatt av likestilling.
- Jeg er aldri bekymret.
- Jeg føler meg fri.
Refleksjon
Det er viktig å ta seg god tid til refleksjon. For noen av elevene kan denne øvelsen vekke sterke følelser, og derfor er det viktig å ta seg god tid til å bearbeide og reflektere over disse. Spørsmålene under er bare veiledende, det er fullt mulig å bruke andre spørsmål! Det viktige er at det blir gjennomført en refleksjon i ettertid av kappløpet.
- Hvordan føltes det å stå i ro mens andre tok skritt fremover?
- Hvordan føltes det å ta et skritt fremover mens andre sto i ro?
- For dere som tok mange steg fremover, til hvilket tidspunkt merket dere at andre ikke bevegde seg like raskt?
- Klarer dere å gjette hverandres roller?
- Alle leser opp sine rollekort. Ble noen overrasket?
- Hvordan så du for deg at din karakter var?
- Var det lett eller vanskelig å spille de ulike rollene?
- Hvilke ulikheter var det mellom de fra Kenya, Tanzania og Norge?
- Hvilke likheter var det mellom de kenyanske, tanzanianske og de norske?
- Hvilke tanker sitter dere igjen med etter å ha tatt del i denne øvelsen?
Roller
Her er alle rollene listet opp. Du finner også rollekortene i det nedlastbare dokumentet under, slik at du kan skrive dem ut.
Kenya og Tanzania (15 kort)
- Aisha, 16 år. Bor på landsbygda i Kenya hvor mange blir giftet bort tidlig. Aisha jobber med en ungdomsgruppe som sprer informasjon om rett til skolegang. Hun drømmer om å bli lærer.
- Mary, 14 år. Familien har tradisjonelle verdier, og foreldrene vil gifte henne bort på grunn av økonomi. Liker å spille fotball med brødrene sine.
- Patricia, 15 år. Går på skole i grensebyen Tarime. Ser flere av vennene sine bli giftet bort, og vet ikke om det er hennes tur snart.
- Grace, 16 år. Engasjert i ungdomsaktivisme i Kilgoris. Organiserer trygge samlinger for jenter som deler erfaringer rundt tradisjoner og press.
- Mary, 14 år. Må gå en time hver dag for å komme til skolen i Kenya. Hun synes veien er lang, men liker å gå sammen med vennene sine.
- Amina, 16 år. Bor på landsbygda i Tanzania. Henter vann hver dag før skolen, og rekker derfor ofte ikke alle leksene. Drømmer om å bli sykepleier.
- Kevin, 17 år. Han er stolt av søsteren som går på skolen, på tross av alt presset hun opplever fordi hun er jente. Han skriver også raptekster om frihet og likestilling.
- Elijah, 15 år. Bor i Dar es Salaam i Tanzania og elsker å spille fotball på fritiden. Han har ikke tenkt mye over barneekteskap eller andre skadelige skikker før.
- Daniel, 18 år. Har lyst til å støtte søsteren sin som er i fare for bli giftet bort til en mann som er mye eldre enn henne. Liker å lage mat.
- Sofia, 15 år. Ble nesten tatt til et landsbyarrangement som skulle forberede henne til ekteskap gjennom omkjæring. Har lyst til å bli brannkonstabel.
- Amina, 16 år. Er med i en ungdomsgruppe som tilbyr trygge arenaer for jenter. Liker å skrive dikt på fritiden.
- Esther, 17 år. Ble giftet bort da hun var yngre. Mesteparten av tiden er hun hjemme med barna sine.
- James, 17 år. Jobber hardt for å få nok inntekt til familien sin. Når han har tid så liker han å leke med lillebror og søster.
- Lilian, 15 år. Familien sliter økonomisk og vurderer å gifte henne bort for å få inntekt gjennom brudeprisen. Har lyst til å gå på skolen og bli lege.
- Mercy, 17 år. Har en støttende familie som ikke tror på tradisjonelle skiller. Hun trenger ikke å være redd for å bli omskjært eller giftet bort mot sin vilje. Nå ønsker hun å jobbe for å hjelpe andre jenter.
- Samuel, 16 år. Jobber for å skaffe bind til jentene på skolen, så de ikke går glipp av undervisning. Drømmer om å bli lærer for å hjelpe andre.
NORGE (24 KORT)
- Amalie, 16 år. Jobber deltid i dagligvarebutikk. Hun synes det er vanskelig å kombinere jobb og skole, men synes fortsatt at det er verdt det.
- Martin, 17 år. Engasjert og detikert innen fotball. Han synes det er urettferdig at jente- og guttelag behandles ulikt, men vet ikke hva man skal gjøre med det.
- Ida, 15 år. Er med i ungdomsrådet i kommunen. De har nylig diskutert tradisjoner som kan være skadelige for ungdom, og hun vil løfte ungdomsstemmer i slike saker.
- Håkon, 18 år. Jobber som lærling i byggfag. Han føler på presset om å være “tøff” som gutt, men vil vise at gutter også kan være annerledes.
- Eline, 14 år. Har begynt å interessere seg for klær og sminke, men opplever at folk kommenterer hvordan jenter “skal” se ut. Hun synes det er urettferdig.
- Jonas, 16 år. Går design og håndverk og hører ofte at slike fag “ikke gir ordentlige jobber”. Han mener utdanning skal handle om hva man liker og ikke hva andre synes er “rett”.
- Sara, 17 år. Spiller håndball. Hun er lei av at jenteidrett får mindre oppmerksomhet og kobler dette til større spørsmål om likestilling.
- Oliver, 15 år. Liker å lage mat og tar ofte ansvar hjemme. Han har fått kommentarer om at “det er jentearbeid”, noe han synes er gammeldags.
- Henrik, 18 år. Kjører moped, jobber litt ved siden av skolen. Han synes det er altfor mye prat om likestilling, og at gutter også har det vanskelig uten at noen snakker om det.
- Maja, 16 år. Flyttet fra bygda til byen for å gå på videregående. Hun har oppdaget hvor forskjellige normene er fra hjembygda hun kommer fra.
- Daniel, 17 år. Er lærling og mener skolen fokuserer på feil ting. Han synes det er mer viktig at ungdom lærer om økonomi og jobb enn “alt det rare” i seksualundervisningen.
- Kine, 15 år. Har en familie med bakgrunn fra et annet land. Hun føler på press fra venner og slektninger på hva jenter bør gjøre.
- Sander, 16 år. Satser på friidrett. Han mener ungdom må få velge selv om de vil prioritere idrett eller skole – uten at voksne presser dem.
- Tobias, 14 år. Synes det er teit at gutter ikke “får lov” til å gråte eller vise følelser. Han mener kjønnsroller ødelegger for begge kjønn.
- Filip, 16 år. Har valgt dans som valgfag, men møter kommentarer om at det er “jentete”. På fritiden liker han å se på filmer.
- Hedda, 15 år. Føler mye kroppspress på grunn av det hun ser på sosiale medier. Ellers liker hun å lese sci-fi bøker.
- Ingrid, 14 år. Går i 9. klasse og merker at jenter får strengere forventninger til klær og utseende enn guttene. Har lyst til å gå elektro på videregående.
- Sofie, 16 år. Har deltatt på OD flere ganger og liker å engasjere seg. Hun er opptatt av at ungdom i hele verden skal kunne bestemme over seg selv.
- Kristoffer, 17 år. Med i Ungdommens fylkesting, men har egentlig mest lyst til å prate om billigere bensin og færre regler for ungdom. Han mener ungdom burde få mer frihet og ansvar.
- Andreas, 17 år. Jobber hardt på skolen og har deltidsjobb ved siden av for at familien skal ha nok inntekt. Når han har tid så liker han å leke med lillebror og søster.
- Lea, 15 år. Leste nettopp om jenter i andre land som ikke får bestemme over egen kropp og føler seg heldig. Liker å gå tur på fjellet.
- Markus, 16 år. Har opplevd at lærere har lavere forventninger til gutter i kunst og synes det er urettferdig. Driver med kampsport på fritiden.
- Camilla, 17 år. Jobber i klesbutikk og ser at jenter og gutter behandles forskjellig som ansatte. Hun vil jobbe for likestilling i arbeidslivet.
- Eirik, 14 år. Har familievenner fra Tanzania og han har hørt om tradisjoner der. Synes det er interessant å sammenligne hvordan det er å leve i forskjellige land.
Last ned rollekortene her!
Roller ungdom fra Norge
- Amalie, 16 år. Jobber deltid i dagligvarebutikk. Hun synes det er vanskelig å kombinere jobb og skole, men synes fortsatt at det er verdt det.
- Martin, 17 år. Engasjert og detikert innen fotball. Han synes det er urettferdig at jente- og guttelag behandles ulikt, men vet ikke hva man skal gjøre med det.
- Ida, 15 år. Er med i ungdomsrådet i kommunen. De har nylig diskutert tradisjoner som kan være skadelige for ungdom, og hun vil løfte ungdomsstemmer i slike saker.
- Håkon, 18 år. Jobber som lærling i byggfag. Han føler på presset om å være “tøff” som gutt, men vil vise at gutter også kan være annerledes.
- Eline, 14 år. Har begynt å interessere seg for klær og sminke, men opplever at folk kommenterer hvordan jenter “skal” se ut. Hun synes det er urettferdig.
- Jonas, 16 år. Går design og håndverk og hører ofte at slike fag “ikke gir ordentlige jobber”. Han mener utdanning skal handle om hva man liker og ikke hva andre synes er “rett”.
- Sara, 17 år. Spiller håndball. Hun er lei av at jenteidrett får mindre oppmerksomhet og kobler dette til større spørsmål om likestilling.
- Oliver, 15 år. Liker å lage mat og tar ofte ansvar hjemme. Han har fått kommentarer om at “det er jentearbeid”, noe han synes er gammeldags.
- Henrik, 18 år. Kjører moped, jobber litt ved siden av skolen. Han synes det er altfor mye prat om likestilling, og at gutter også har det vanskelig uten at noen snakker om det.
- Maja, 16 år. Flyttet fra bygda til byen for å gå på videregående. Hun har oppdaget hvor forskjellige normene er fra hjembygda hun kommer fra.
- Daniel, 17 år. Er lærling og mener skolen fokuserer på feil ting. Han synes det er mer viktig at ungdom lærer om økonomi og jobb enn “alt det rare” i seksualundervisningen.
- Kine, 15 år. Har en familie med bakgrunn fra et annet land. Hun føler på press fra venner og slektninger på hva jenter bør gjøre.Sander, 16 år. Satser på friidrett. Han mener ungdom må få velge selv om de vil prioritere idrett eller skole – uten at voksne presser dem.
- Tobias, 14 år. Synes det er teit at gutter ikke “får lov” til å gråte eller vise følelser. Han mener kjønnsroller ødelegger for begge kjønn.Filip, 16 år. Har valgt dans som valgfag, men møter kommentarer om at det er “jentete”. På fritiden liker han å se på filmer.
- Hedda, 15 år. Føler mye kroppspress på grunn av det hun ser på sosiale medier. Ellers liker hun å lese sci-fi bøker.
- Ingrid, 14 år. Går i 9. klasse og merker at jenter får strengere forventninger til klær og utseende enn guttene. Har lyst til å gå elektro på videregående.
- Sofie, 16 år. Har deltatt på OD flere ganger og liker å engasjere seg. Hun er opptatt av at ungdom i hele verden skal kunne bestemme over seg selv.
- Kristoffer, 17 år. Med i Ungdommens fylkesting, men har egentlig mest lyst til å prate om billigere bensin og færre regler for ungdom. Han mener ungdom burde få mer frihet og ansvar.
- Andreas, 17 år. Jobber hardt på skolen og har deltidsjobb ved siden av for at familien skal ha nok inntekt. Når han har tid så liker han å leke med lillebror og søster.
- Lea, 15 år. Leste nettopp om jenter i andre land som ikke får bestemme over egen kropp og føler seg heldig. Liker å gå tur på fjellet.
- Markus, 16 år. Har opplevd at lærere har lavere forventninger til gutter i kunst og synes det er urettferdig. Driver med kampsport på fritiden.
- Camilla, 17 år. Jobber i klesbutikk og ser at jenter og gutter behandles forskjellig som ansatte. Hun vil jobbe for likestilling i arbeidslivet.
- Eirik, 14 år. Har familievenner fra Tanzania og han har hørt om tradisjoner der. Synes det er interessant å sammenligne hvordan det er å leve i forskjellige land.