Undervisningsopplegg Årets prosjekt

Et urettferdig kappløp

Elevene får reflektere over hvor ulik hverdagen for ungdom i Norge og Guatemala kan være, men samtidig kjenne på at ungdom er ungdom uansett.

Samfunnsfagene

60 minutter, men kan justeres

Et klasserom, rollekort, saks og maks 37 elever

USK VGS Kompetansemål

Ungdomsskole

  1. SAF01-04: Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
  2. SAF01‑04: Sammenlikne hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår, bosettingsmiljøer og demografi i forskjellige deler av verden i dag

Videregående

  1. REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
  2. REL01-02: Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
  3. SAK01‑01: Innhente informasjon om forskjellige former for sosial ulikskap i Norge og drøfte sammenhengen mellom ulikskap og utenforskap.

Fremgangsmåte

  1. Alle skal sette seg ned. Rollekortene som finnes lenger ned på siden skal bli delt ut, slik at rundt 40% av de som deltar er fra Guatemala, og de resterende 60% fra Norge. Kortet de får utdelt skal ikke bli vist til noen.
  2. Alle skal sitte når de leser rollekortet sitt. De skal være klar over at det er et rollespill, og skal leve seg inn i rollen de fikk utdelt.
  3. For å hjelpe deltakerne til å sette seg inn i rollen, kan det leses opp spørsmål som de kan tenke over for seg selv. Med dette kan de reflektere over sin egen situasjon.
    1. Hvordan var barndommen din?
    2. Hva har du gjort på skolen?
    3. Hvilke situasjoner har preget livet ditt?
    4. Hvilke forutsetninger og muligheter har du for fremtiden?
    5. Hvem er viktig for ditt liv?
    6. Hva er viktig for livet ditt?
  4. Etter at det har gått en stund, skal deltakerne bes om å stille seg på en linje ved siden av hverandre i stillhet.
  5. Nå skal du fortelle deltakerne at du skal lese opp en rekke påstander. Hver gang de kan svare ja til påstanden, skal de gå et skritt fremover. Hvis de ikke kan si ja, må de stå i ro. Her er det også viktig å presisere at rollekortene bare viser en liten del av den rollen de har, og at det er viktig å tenke på informasjonen utover det som står.
  6. Situasjonene blir lest opp rolig, en og en av gangen. Pausen mellom påstandene skal være lang nok til at deltakerne kan legge merke til hvordan de andre flytter, eller ikke flytter, på seg.
  7. Når alle påstandene har blitt lest opp skal deltakerne legge merke til hvor de står sammenlignet med de rundt seg. Er det noen som skiller seg ut?
  8. Til slutt skal det reflekteres rundt oppgaven. Da kan man lese opp refleksjons-spørsmålene og ta dem i plenum eller grupper.

Påstandene

  1. Jeg som ungdom er med på å påvirke samfunnet jeg bor i.
  2. Jeg bor sammen med søsknene mine.
  3. Jeg har to foreldre.
  4. Jeg har selv blitt påvirket av klimaendringene.
  5. Jeg liker å gå på skole.
  6. Huset mitt er en trygg plass for meg.
  7. Jeg har tid til å være med vennene mine.
  8. Jeg har det bra hjemme.
  9. På fritiden min liker jeg å trene.
  10. Det er lenge siden jeg har vært redd for fremtiden min.
  11. Jeg har har tilgang til utdanning.
  12. Jeg har alltid tilgang på nok mat.
  13. Jeg har ikke opplevd ekstremvær (tørke, flom, skogbrann, styrtregn).
  14. Jeg er sjeldent bekymret for hvordan fremtiden kommer til å bli.
  15. Jeg liker å være med venner.
  16. Jeg må ikke jobbe hjemme i stedet for å dra på skolen.
  17. Vennene mine betyr mye for meg.
  18. Jeg har mange hobbyer jeg driver med.
  19. Jeg har aldri måtte tenke på familiens sikkerhet og helse.
  20. Jeg føler jeg har frihet til å kunne uttrykke meg.
  21. Jeg trenger ikke tenke på klimaeffektene og hvordan de påvirker meg.
  22. Familien min er viktig for meg.
  23. Stedet jeg er fra er viktig for meg og hvem jeg er.
  24. Klimaendringer påvirker min kulturarv.
  25. Jeg synes aktivisme er viktig.
  26. Jeg er opptatt av urfolksrettigheter.
  27. Jeg er aldri bekymret.
  28. Jeg føler meg fri.

Refleksjon

Det er viktig å ta seg god tid til refleksjon. For noen av elevene kan denne øvelsen vekke sterke følelser, og derfor er det viktig å ta seg god tid til å bearbeide og reflektere over disse. Spørsmålene under er bare veiledende, det er fullt mulig å bruke andre spørsmål! Det viktige er at det blir gjennomført en refleksjon i ettertid av kappløpet.

  1. Hvordan føltes det å stå i ro mens andre tok skritt fremover?
  2. Hvordan føltes det å ta et skritt fremover mens andre sto i ro?
  3. For dere som tok mange steg fremover, til hvilket tidspunkt merket dere at andre ikke bevegde seg like raskt?
  4. Klarer dere å gjette hverandres roller?
  5. Alle leser opp sine rollekort. Ble noen overrasket?
  6. Hvordan så du for deg at din karakter var?
  7. Var det lett eller vanskelig å spille de ulike rollene?
  8. Hvilke ulikheter var det mellom de fra Guatemala og Norge?
  9. Hvilke likheter var det mellom de guatemalanske og de norske?
  10. Hvilke tanker sitter dere igjen med etter å ha tatt del i denne øvelsen?

Roller

Her er alle rollene listet opp. Du finner også rollekortene i det nedlastbare dokumentet under, slik at du kan skrive dem ut.

  • Jenny, 16 år. Gir matpakken sin til lillesøsteren hver dag så hun får nok mat. Dette gjør at hun sliter med konsentrasjonen på skolen.
  • Bjørn, 17 år. Går idrettslinjen i Stavanger og bruker stor del av fritiden sin på svømming. Ellers er han veldig glad i å lage mat og se på film.
  • Henriette, 18 år. Er lærling ved en av de mest vellykkede restaurantene i Bergen. Drømmer om å bli kokk.
  • Marius, 17 år. Er bonde og bor på en mellomstor gård i Trøndelag. Fikk dårlige avlinger i fjor på grunn av tørke. Er opptatt av bøndenes rettigheter i Norge. Liker å lese på fritiden.
  • Emil, 17 år. Er opptatt av dyrenes rettigheter og har vært vegetarianer i 2 år nå. På fritiden er han med i ungdomsorganisasjonen Spire.
  • Siri, 16 år. Har akkurat flyttet på hybel for å gå på videregående. Sliter med å få borteboerstipendet til å dekke både leie og mat. Må ofte spørre foreldre om penger. Liker å være med venner.
  • Sondre, 14 år. Bor hjemme med foreldre og storesøster. Pleier å kaste matpakken han får med seg hjemmefra og kjøper mat i kantina på skolen i stedet. Driver med sykling på fritiden.
  • Trine, 15 år. Jobber på et gatekjøkken på fritiden. Får ikke gi vekk, men må kaste maten som er til overs på slutten av dagen. Vet ikke helt hva hun synes om det.
  • Rosa, 15 år. Er med i fritidsklubber ved siden av skolen. Jobber samtidig på en butikk for å forsørge seg selv og lillebroren sin. Liker å spille videospill.
  • Carlos, 16 år. Jobber hjemme på gården for å hjelpe familien i tillegg til å gå på skolen. Liker å spille fotball og å lese.
  • Jader, 15 år. Bor sammen med sine to brødre og foreldre. Er bekymret for fremtiden og matsikkerheten til familien sin. Liker å spille fotball.
  • Leti, 17 år. Bor i Guatemala by med foreldre og lillesøster. Lurer ofte på hvordan det går med kusinene på landsbygda. Besøker dem i ferier, og har alltid med seg frukt og sjokolade til dem.
  • Blanca, 18 år. Har akkurat flyttet til nærmeste storby for å studere. Vurderer å emigrere til USA etter studiene og se etter bedre jobb der. Liker å tegne.
  • Caspar, 17 år. Drømmer om å bli kokk og akkurat startet som lærling på en restaurant. Prøver å få innflytelse på kjøkkenet til å kjøpe lokale råvarer.
  • Emilie, 17 år. Elsker å synge, og drømmer om å en gang kunne leve av det. Kommer fra Nittedal i Akershus og går på musikklinja.
  • Håkon, 16 år. Kommer fra Alta, og sitter i Samisk ungdomspolitisk utvalg. Driver med volleyball på fritiden og drømmer om å fortsette i politikken.
  • Jonas, 16 år. Har akkurat begynt på naturbrukslinja og vil ta over familiegården når han blir voksen. På fritiden er han aktiv i ungdomspolitikken.
  • Simone, 15 år. Bor på bygda og drømmer om å flytte til storbyen for å gå på en større skole. Glad i å tegne.
  • William, 17 år. Er interessert i politikk og ønsker å være med å påvirke politikken i byen sin. Liker å være aktiv å spille fotball på fritiden.
  • Sigurd, 18 år. Har jobbet på Rema 1000 siden han var 16 og har akkurat blitt tilbudt høyere stilling. Drømmer om å klatre i jobben og til slutt bli konsernsjef.
  • Eimy, 19 år. Har lyst til å arbeide med urfolksrettigheter i Guatemala. Bor hjemme med besteforeldre og sine tre søsken. Liker å strikke på fritiden.
  • Zara, 14 år gammel. Bor i Guatemala by og er aktiv i organisasjonen Ammid. Drømmer om å bli journalist for å dokumentere urettferdigheten i Guatemala.
  • Emy, 16 år. Ønsker å bli advokat med fokus på urfolksrettigheter. På fritiden liker hun å jogge.
  • Teresa, 17 år. Har måttet flytte til slektninger i nabobyen på grunn av jordskred. Maler mye for å bearbeide det som har skjedd. Vunnet en pris for maleriene sine.
  • Alex, 18 år. Bor på gård med familien sin. Familien har drevet jorda i mange generasjoner og har lange tradisjoner, men han er usikker på om han har en framtid i jordbruket. Er mye med venner på kulturhuset.
  • Fernando, 17 år. Prøver å starte egen bedrift med søsteren. De fletter kurver og selger dem til venner og kjente. Vil bli designer og gjøre bedriften stor.
  • Hector, 19 år. Flyttet til USA for å finne annet arbeid. Sliter med å finne et godt miljø, savner familien, men vil ikke hjem. Liker å spille fotball med venner i parken.
  • Hannah, 17 år. Kommer fra Vevring. Han lenket sammen med andre ungdommer mot gruvedumping i Førdefjorden i 2022. Vil jobbe med naturvern og bli advokat.
  • Bjørn-Egil, 16 år, Fra et tettsted i Buskerud. Måtte evakuere og senere flytte når huset ble tatt av ekstremværet Hans i 2023. Har ikke blitt ordentlig kjent med den nye klassen enda.
  • Sofus, 14 år. Akkurat meldt seg inn i Natur og Ungdom for å være mer som storebroren sin. Redd for klimaendringene og vil endre verden når han blir stor.
  • Endre, 13 år. Bor med foreldrene sine og hund. Vet svært lite om klimaendringer. Spiller videospill med venner og ser på film med familien hver fredag.
  • Philippa, 16 år. Prøver å overtale foreldrene til å begynne å kildesortere på hytta. Liker å jogge.
  • Daney, 13 år. Elsker dyr, og bor sammen med familien på 7 i Villa Nueva i Guatemala. Veldig glad i skolen, og drømmer om å bli lærer.
  • Yeider, 17 år. Måtte akkurat slutte på skolen, da familien hennes trengte hjelp på gården hjemme. Tidligere ble avlingene ødelagt av styrtregn. Liker å lese og spille basketball.
  • Nel, 15 år. Hjemmet ble oversvømt i en flom i fjor. Måtte flytte på grunn av dette. Synes det er vanskelig å bo på et nytt sted. Har interesse for tennis.
  • Valentina, 18 år. Arbeider på en gård i nabobyen for å forsyne familien sin. Er opptatt av klimarettferdighet. Liker å tegne.
  • Samuel, 17 år. Har bodd på gård hele livet. Avlingene ble nylig ødelagt av ekstremvær, og han jobber nå på plantasje for å sikre inntekt til seg selv og familien sin. Sykler mye på fritiden.

Last ned rollekortene her!