Undervisningsopplegg

Medieuttrykk og plakatanalyse - Kampanjekontoret

Operasjon Dagsverk har siden 1964 laget kampanjeplakater for å engasjere ungdom i Norge. Visste du at OD sine plakater lages sammen med ungdom i prosjektlandet og ungdom i Norge? Nå skal du få muligheten til å ta steget inn på OD sitt kampanjekontor og jobbe med plakater!

Programfag

1 eller 2 skoletimer

VGS Kompetansemål

Videregående

  1. MOK02‑02 - Produsere ulike målgrupperettede medieuttrykk individuelt og i samarbeid med andre
  2. MOK02‑02 - Utvikle budskap tilpasset målgruppe, formål, sjanger og plattformer
  3. MOK02‑02 - Utforske ulike virkemidler og fortellerteknikker, og reflektere over bruken av disse i egne og andres medieuttrykk

Oppgave 1 - Plakatanalyse (ca. 1 skoletime)

Hva vi mennesker opplever som pent, estetisk og engasjerende er svært subjektivt. Du kan elske en plakat, mens venninnen din hater den. I denne øvelsen skal vi dykke inn i virkemidler og uttrykk, og analysere to ulike kampanjeplakater fra Operasjon Dagsverk.

Før du går i gang kan du ha følgende i bakhodet: Hvordan har avsender utformet (kodet) budskapet for at mottaker skal forstå innholdet (dekode), og er det noe støy i kommunikasjonen?

Oppgaver:

  1. Hva er budskapet i plakatene?
  2. Hva har avsender gjort visuelt for å forsterke budskapet?
  3. Er det noen likheter i plakatene?
  4. Målgruppen er 13-19 år, hva har avsender gjort for å appellere til denne målgruppen?
  5. Reflektere rundt hvilken du liker best og hvorfor, diskuter gjerne 5-10 min med en klassekamerat. Er dere enige eller uenige?

Plakater

  1. Plakater

    Tekst plakat A:

    Guatemala, Honduras og Mexico er noen av verdens farligste land. De siste 5 årene har over 6000 unge blitt drept i denne regionen. Selv ikke skolegården er trygg. Mange opplever en hverdag preget av frykt og… bla bla bla. Hvem bryr seg?

    Tekst plakat B:

    Colombia er et av verdens farligste land å være menneskerettighetsforkjemper i. Til tross for dette står ungdom sammen i front og kjemper for sine rettigheter. Det handler ikke bare om beskyttelse, men å styrke sin egen framtid og nåtid. Ungdom trenger trygge fellesskap, muligheter og alternativer til vold slik at frykten aldri overgår håpet for framtiden. Sammen skaper vi et skuddsikkert fellesskap og en skuddsikker framtid.

Oppgave 2 - Kreativ workshop (ca. 1 skoletime)

Hvordan Operasjon Dagsverk kommuniserer betyr noe. Respekt, solidaritet og likestilling ligger til grunn for alt vi sier. Vi opprettholder aldri stereotypier. Gjennom vårt materiell ser du sårbar ungdom på sitt sterkeste. Dette er viktig. Vi viser alltid ungdom som aktive endringsaktører, ikke passive mottakere. Vi viser individer som skal endre fremtiden sin, ikke taperne i en urettferdig verden. Du er et komplekst menneske med et bredt spekter av følelser og kvaliteter. Vi er alle først og fremst mennesker, ikke ofre.

Nå er det klart for en kreativ workshop! Les "Fiktivt bistandsprosjekt FutureLink" og lag en plakat basert på dette budskapet.

Fiktivt bistandsprosjekt FutureLink:

Et nyskapende bistandsprosjekt som fokuserer på å styrke ungdom gjennom utdanning, teknologisk opplæring og samfunnsengasjement. Vi vil etablere digitale læringsplattformer, mentorprogrammer og ungdomssentre for å fremme digital kompetanse og entreprenørskap. Målet er å utvikle en generasjon av unge ledere som kan bidra til innovasjon, skape bærekraftige løsninger og inspirere samfunnsutvikling. Gjennom partnerskap med lokale organisasjoner og bedrifter vil vi bygge broer mellom utdanning og arbeidsliv, slik at ungdom kan realisere sitt potensiale og forme en lysere framtid for seg selv og sine samfunn.

Oppgave - Lage plakat:

  1. Idemyldring alene: 8 ideer på 8 min - Skriv ned de første åtte ideene du kommer på.
  2. Gruppearbeid 3-5 personer: Presenter ideene for hverandre og velg ut en eller to vinklinger dere ønsker å jobbe videre med.
  3. Gruppen lager en plakat i A4 eller A3 der dere kommuniserer prosjektet FutureLink. Unngå å bruke selve prosjektnavnet i tittelen på plakaten. Plakaten kan lages digitalt, men også fysisk hvis dere ønsker.
  4. Presenter plakatene for de andre gruppene og gi konstruktiv tilbakemelding.