Social pornography // Sosialpornografi
Samfunnsfagene, Demokrati og Medborgerskap, English, Social Studies
45 min
Each student needs one computer and a headset or earbuds to listen to the videos or you can show the videos to the entire class. // Hver elev trenger en PC og et headset for å høre på videoene, ellers kan videoene vises felles.
Kompetansemål
Ungdomsskole
- ENG - Uttrykke seg med flyt og sammenheng med et variert ordforråd og idiomatiske uttrykk tilpasset formål, mottaker og situasjon
- ENG - Utforske og beskrive levemåter, tenkesett, kommunikasjonsmønstre og mangfold i den engelskspråklige verden
- ENG - Skrive formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, forteller og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon
Videregående
- ENG - YF - Bruke kunnskap om grammatikk og tekststruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
- ENG - YF - Lese og sammenligne ulike sakprosatekster om samme emne fra forskjellige kilder og kritisk vurdere hvor pålitelige kildene er
- ENG - YF - Utforske og reflektere over mangfold og samfunnsforhold i den engelskspråklige verden ut fra historiske sammenhenger
- ENG - SF - Lytte til, forstå og bruke akademisk språk i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
- ENG - SF - Utforske og reflektere over mangfold og samfunnsforhold i den engelskspråklige verden ut fra historiske sammenhenger
- ENg - SF - Uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
English version
Preparations before the class
You need to watch the videos to become familiar with what your students are supposed to analyse. It will take about 5 minutes to watch the two videos. You will also need to understand the concept of social pornography.
Social pornography is an unnecessary and negative depiction of humans. It usually depicts people as helpless and unable to make a change in their or other people’s lives. Social pornography also preys on negative emotions like guilt to motivate people to donate or to help their cause. It depicts people as helpless victims instead of individuals capable of great change.
What to do during the class
- Talk to your students about social pornography. Let them try to find their own examples from advertisements that they have seen.
- Watch the videos from Save the Children USA and SAIH Norway. Either you could show the videos to the entire class, or have the students watch them on their own.
- Make your students write a comparison of the two videos with a focus on social pornography.
- If your students have time left over, then they can watch the TED Talk about stereotypes.
Norsk versjon
Forberedelser før timen
Du må se på videoene for å bli kjent med hva elevene skal analysere. Det tar ca. fem minutter å se de to videoene. Du må også forstå konseptet sosialpornografi. Sosialpornografi er en unødvendig negativ fremstilling av mennesker. Det får ofte mennesker til å virke hjelpeløse og ikke i stand til å gjøre en endring i sitt eller andre folk sine liv.
Sosialpornorgrafi utnytter negative følelser som skyld for å motivere folk til å donere eller hjelpe deres sak. Det fremstiller folk som stakkarslige ofre istedenfor individer som kan utrette store endringer.
Hva du skal gjøre i undervisningen
- Snakk med elevene om sosialpornografi. La dem prøve å finne egne eksempler på reklamer de har sett.
- Se på videoene fra Save the Children USA og SAIH Norge. Du kan enten vise videoene til hele klassen, eller la dem se på dem på egen hånd.
- Få elevene til å skrive en sammenligning av de to videoene med fokus på sosialpornografi.
- Dersom elevene har tid til overs kan de se på TED Talken om stereotypier.