Undervisningsopplegg Øvelse OD 2025

Et uskikkelig puslespill

Elevene jobber i grupper og blir ekspert på en "brikke" av et større tema. De ulike brikkene blir så satt sammen til et kreativt “puslespill”!

Norsk, Historie, Kunst, Religion og Etikk, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling, Innsats for andre, Politikk og menneskerettigheter

2-10 timer. Kan justeres opp og ned.

USK VGS Kompetansemål

Ungdomsskole

  1. SAF01-04: Drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk.
  2. SAF01‑04: Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
  3. KHV01‑02: Reflektere kritisk over visuelle virkemidler og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess
  4. NOR01‑06: Kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
  5. NOR01‑06: Gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer

Videregående

  1. POS05‑01: drøfte rettighetene til urfolk og minoriteter nasjonalt og internasjonalt og problemstillinger knyttet til politisk innflytelse
  2. MOK02‑02: Produsere ulike målgrupperettede medieuttrykk individuelt og i samarbeid med andre
  3. MOK02‑02: Utvikle budskap tilpasset målgruppe, formål, sjanger og plattformer
  4. NOR01‑06: Kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
  5. SAK01-01: Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
  6. REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
  7. SAK01‑01: Gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt

Introduksjon og læringsmål

I dette undervisningsopplegget skal elevene jobbe i "aksjonsgrupper", der de bli ekspert på en del (en. bit) av et større tema. Til slutt settes bitene sammen i et felles, kreativt prosjekt.

Målet er at elevene skal forstå hvordan mange ulike faktorer som spiller inn på hvordan ukultur og tradisjoner bevares, spesielt skadelige skikker i Kenya og Tanzania. Opplegget er designet for å gjøre det enkelt for hver elev i gruppene å føle mestring og motivasjon. Det hele resulterer i et kreativt prosjekt, bestående av alle temaene samlet. Om det er en aksjon, et faktisk puslespill, en podcastepisode, et maleri, en tekst, en nettside – det er opp til lærer hvordan det løses.

Forberedelser og gjennomføring

Forberedelser:

  1. Se gjennom de ulike tema-kortene med informasjon og vurder hvor lang tid dine elever trenger på å lese og forstå sitt tema.
  2. Bestem hva det kreative prosjektet til slutt skal være.
  3. Tenk gjerne på grupper som passer sammen.

Gjennomføring:

  1. Del inn klassen i grupper på seks elever (det finnes seks temaer). Hver elev får så tildelt et tema.
  2. Hver elev gjør seg kjent med sitt tema.
  3. Alle elevene med samme tema (en elev per gruppe) samles i "ekspertgrupper" hvor de skal diskutere temaet sitt og sammen diskuterer spørsmålene nederst på tema-kortet sitt. Poenget er repetisjon og ytterligere forståelse av temaet.
  4. Elevene går tilbake til sin originale gruppe og de presenterer sitt tema etter tur.
  5. Hver gruppe tar i bruk det de har lært (alle temaene) og produserer noe kreativt. En plakataksjon på skolen? En nettside? En podcast? En TikTok-film? Opp til dere.

Temakort kommer!