Et uskikkelig puslespill
Norsk, Historie, Kunst, Religion og Etikk, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling, Innsats for andre, Politikk og menneskerettigheter
2-10 timer. Kan justeres opp og ned.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01-04: Drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk.
- SAF01‑04: Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
- KHV01‑02: Reflektere kritisk over visuelle virkemidler og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess
- NOR01‑06: Kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
- NOR01‑06: Gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
Videregående
- POS05‑01: drøfte rettighetene til urfolk og minoriteter nasjonalt og internasjonalt og problemstillinger knyttet til politisk innflytelse
- MOK02‑02: Produsere ulike målgrupperettede medieuttrykk individuelt og i samarbeid med andre
- MOK02‑02: Utvikle budskap tilpasset målgruppe, formål, sjanger og plattformer
- NOR01‑06: Kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
- SAK01-01: Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- SAK01‑01: Gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt
Introduksjon og læringsmål
I dette undervisningsopplegget skal elevene jobbe i "ekspertgrupper", der de blir ekspert på en del (en brikke) av et større tema. Til slutt settes brikkene sammen i et felles, kreativt prosjekt i "aksjonsgrupper"
- Del 1: ekspertgrupper. Målet er at elevene skal forstå hvordan mange ulike faktorer som spiller inn på hvordan tradisjoner bevares, spesielt skadelige skikker i Kenya og Tanzania. Opplegget er designet for å gi hver enkelt elev mestring og motivasjon.
- Del 2: aksjonsgrupper: Innsikten i ekspertgruppen tas med til aksjonsgrupppen, som sammen jobber med et kreativt prosjekt, bestående av de ulike "brikkene". Det kan være en aksjon, et faktisk puslespill, en podcastepisode, et maleri, en tekst, en nettside – det er opp til dere!
Forberedelser og gjennomføring
Forberedelser:
- Se gjennom de ulike tema-kortene med informasjon og vurder hvor lang tid dine elever trenger på å lese og forstå sitt tema. De ulike temaene er:
- Om Kenya & Tanzania
- Kjønnslemlestelse
- Barneekteskap og tenåringsgraviditet
- Likestilling mellom kjønnene
- FOKUS på aktivisme
- Bestem hva sluttproduktene skal være. Det ligger tips lengre ned, men du kan også velge å gi elevene frie tøyler!
- Tenk gjerne på grupper som passer sammen.
Gjennomføring:
- Del inn klassen i aksjonsgrupper på fem elever (det finnes fem temaer).
- Hver elev får så tildelt et tema.
- Alle elevene med samme tema (en elev per gruppe) samles i "ekspertgrupper" hvor de skal diskutere temaet sitt med utgangspunkt i spørsmålene på sitt tema-kortet sitt. Poenget er repetisjon og ytterligere forståelse av temaet.
- Elevene går tilbake til sin aksjonsgruppe og de presenterer sitt tema etter tur.
- Hver aksjonsgruppe tar i bruk det de har lært (alle temaene) og produserer noe kreativt.
Kreative prosjekt-forslag
- Maleri/tegninger/skulpturer
- Tegneserie
- Dokumentar eller spille-film
- Podcast
- Plakater med QR-koder til nettsider
- Plakater som henges opp på skolen/i klasserom
- Slagord eller bannere til aksjon
- Skuespill/fortelling
- Opplysningskampanje til SoMe (tiktok, IG el.)
- En plakataksjon på skolen
- En nettside
Temakort til ekspertgrupper
Alle temaene ligger i samme fil, men hver elev skal kun ha ansvar for ett tema!