Et uskikkelig puslespill
Norsk, Historie, Kunst, Religion og Etikk, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling, Innsats for andre, Politikk og menneskerettigheter
2-10 timer. Kan justeres opp og ned.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01-04: Drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk.
- SAF01‑04: Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
- KHV01‑02: Reflektere kritisk over visuelle virkemidler og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess
- NOR01‑06: Kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
- NOR01‑06: Gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
Videregående
- POS05‑01: drøfte rettighetene til urfolk og minoriteter nasjonalt og internasjonalt og problemstillinger knyttet til politisk innflytelse
- MOK02‑02: Produsere ulike målgrupperettede medieuttrykk individuelt og i samarbeid med andre
- MOK02‑02: Utvikle budskap tilpasset målgruppe, formål, sjanger og plattformer
- NOR01‑06: Kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
- SAK01-01: Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- SAK01‑01: Gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt
Introduksjon og læringsmål
I dette undervisningsopplegget skal elevene jobbe i "aksjonsgrupper", der de bli ekspert på en del (en. bit) av et større tema. Til slutt settes bitene sammen i et felles, kreativt prosjekt.
Målet er at elevene skal forstå hvordan mange ulike faktorer som spiller inn på hvordan ukultur og tradisjoner bevares, spesielt skadelige skikker i Kenya og Tanzania. Opplegget er designet for å gjøre det enkelt for hver elev i gruppene å føle mestring og motivasjon. Det hele resulterer i et kreativt prosjekt, bestående av alle temaene samlet. Om det er en aksjon, et faktisk puslespill, en podcastepisode, et maleri, en tekst, en nettside – det er opp til lærer hvordan det løses.
Forberedelser og gjennomføring
Forberedelser:
- Se gjennom de ulike tema-kortene med informasjon og vurder hvor lang tid dine elever trenger på å lese og forstå sitt tema.
- Bestem hva det kreative prosjektet til slutt skal være.
- Tenk gjerne på grupper som passer sammen.
Gjennomføring:
- Del inn klassen i grupper på seks elever (det finnes seks temaer). Hver elev får så tildelt et tema.
- Hver elev gjør seg kjent med sitt tema.
- Alle elevene med samme tema (en elev per gruppe) samles i "ekspertgrupper" hvor de skal diskutere temaet sitt og sammen diskuterer spørsmålene nederst på tema-kortet sitt. Poenget er repetisjon og ytterligere forståelse av temaet.
- Elevene går tilbake til sin originale gruppe og de presenterer sitt tema etter tur.
- Hver gruppe tar i bruk det de har lært (alle temaene) og produserer noe kreativt. En plakataksjon på skolen? En nettside? En podcast? En TikTok-film? Opp til dere.