Undervisningsopplegg OD 2025

4 hjørner

La elevene diskutere globale og prosjektrelaterte temaer! Elevene må reflektere over egne meninger og muligheter.

Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Demokrati og Medborgerskap

30 - 45 minutter

Et stort rom, fire lapper der det står: Enig, Uenig, Litt enig og Litt uenig

USK VGS Kompetansemål

Ungdomsskole

  1. SAF01‑04: Reflektere over korleis menneske har kjempa og  kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst 
  2. NOR01‑06: Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer 

Videregående

  1. REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
  2. REL01-02: Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål

Fremgangsmåte

  1. Heng opp lapper med "Enig, Uenig, Litt enig og Litt uenig" i fire hjørner i klasserommet. Du kan også bare si hvilket hjørne som er hva.
  2. Les opp en påstand av gangen. Elevene stiller seg ved Enig, Uenig, Litt enig og Litt uenig. Elevene kan endre mening og flytte seg underveis i påstanden.
  3. Elevene rekker opp hånda for å forklare hvorfor man står der man står. Du kan også velge ut tilfeldige personer som kan forklare dersom håndsopprekning fungerer dårlig.

Tips:

  • Som oppvarming begynn gjerne med noen test-påstander som "pizza er bedre enn taco" eller "håndball er bedre enn fotball".
  • Sett en tidsramme på mellom 30 sek-60 sek. per innlegg. Følg ellers debattregler med innlegg (en finger), kommentar (to fingre) og faktaopplysning (henda i kors).
  • Det er viktigere å få gode diskusjoner, enn å rekke gjennom alle påstandene. Ta dere god tid til hver påstand.
  • Start gjerne øvelsen med å gå igjennom sentrale temaer i årets kampanje. I lysbildene under finner du temaene med forklaring.
  • Avslutt gjerne med en refleksjon/oppsummering. Du finner spørsmål som kan brukes i lysbildene under.

Påstander

Prosjektrelatert

  • Norsk ungdom forstår lite av hvordan livet i Øst-Afrika er
  • Vi i Norge har ingen rett til å mene noe om andres tradisjoner
  • Det er europeernes feil at det er høy fattigdom i Kenya og Tanzania
  • Alle tradisjoner er gode
  • Tradisjoner bør alltid bevares
  • Unge bør få si nei til kultur de ikke tror på
  • Om noen selv vil omskjæres er det greit
  • Barneekteskap handler mer om fattigdom enn kultur
  • Jenter trenger mer enn skole for å få et bedre liv
  • Det er viktigere å beskytte jenters rettigheter enn å ivareta tradisjoner
  • ​​kampen mot kjønnslemlestelse og barneekteskap er også gutters kamp

Ikke prosjektrelatert:

  • Jeg er juks å bruke KI på skolen
  • Det er viktigst for samfunnet å satse på utdanning
  • Utdanning er viktigere enn penger for samfunnsutvikling
  • Handel fører til utvikling
  • Verden vil aldri bli kvitt fattigdom
  • Alle kan klare å komme seg ut av fattigdom hvis de bare prøver hardt nok
  • Internasjonal støtte til utdanning er viktigere enn nødhjelp
  • Uten jobb hjelper verken skole eller rettigheter
  • Verden er urettferdig
  • Noen mennesker er verdt mer enn andre
  • Vi kan aldri få 100% fred i verden
  • Det nytter å engasjere seg

Lysbilder med oppstart, prosjektrelaterte påstander og oppsummering

Her finnes lysbilder med de prosjektrelaterte påstandene som kan vises på skjerm. Det er en refleksjonsdel på slutten av presentasjonen.