Undervisningsopplegg
OD 2025
4 hjørner
La elevene diskutere globale og prosjektrelaterte temaer! Elevene må reflektere over egne meninger og muligheter.
Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Demokrati og Medborgerskap
30 - 45 minutter
Et stort rom, fire lapper der det står: Enig, Uenig, Litt enig og Litt uenig
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01‑04: Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
- NOR01‑06: Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
Videregående
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- REL01-02: Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
Fremgangsmåte
- Heng opp lapper med "Enig, Uenig, Litt enig og Litt uenig" i fire hjørner i klasserommet. Du kan også bare si hvilket hjørne som er hva.
- Les opp en påstand av gangen. Elevene stiller seg ved Enig, Uenig, Litt enig og Litt uenig. Elevene kan endre mening og flytte seg underveis i påstanden.
- Elevene rekker opp hånda for å forklare hvorfor man står der man står. Du kan også velge ut tilfeldige personer som kan forklare dersom håndsopprekning fungerer dårlig.
Tips:
- Som oppvarming begynn gjerne med noen test-påstander som "pizza er bedre enn taco" eller "håndball er bedre enn fotball".
- Sett en tidsramme på mellom 30 sek-60 sek. per innlegg. Følg ellers debattregler med innlegg (en finger), kommentar (to fingre) og faktaopplysning (henda i kors).
- Det er viktigere å få gode diskusjoner, enn å rekke gjennom alle påstandene. Ta dere god tid til hver påstand.
- Start gjerne øvelsen med å gå igjennom sentrale temaer i årets kampanje. I lysbildene under finner du temaene med forklaring.
- Avslutt gjerne med en refleksjon/oppsummering. Du finner spørsmål som kan brukes i lysbildene under.
Påstander
Prosjektrelatert
- Norsk ungdom forstår lite av hvordan livet i Øst-Afrika er
- Vi i Norge har ingen rett til å mene noe om andres tradisjoner
- Det er europeernes feil at det er høy fattigdom i Kenya og Tanzania
- Alle tradisjoner er gode
- Tradisjoner bør alltid bevares
- Unge bør få si nei til kultur de ikke tror på
- Om noen selv vil omskjæres er det greit
- Barneekteskap handler mer om fattigdom enn kultur
- Jenter trenger mer enn skole for å få et bedre liv
- Det er viktigere å beskytte jenters rettigheter enn å ivareta tradisjoner
- kampen mot kjønnslemlestelse og barneekteskap er også gutters kamp
Ikke prosjektrelatert:
- Jeg er juks å bruke KI på skolen
- Det er viktigst for samfunnet å satse på utdanning
- Utdanning er viktigere enn penger for samfunnsutvikling
- Handel fører til utvikling
- Verden vil aldri bli kvitt fattigdom
- Alle kan klare å komme seg ut av fattigdom hvis de bare prøver hardt nok
- Internasjonal støtte til utdanning er viktigere enn nødhjelp
- Uten jobb hjelper verken skole eller rettigheter
- Verden er urettferdig
- Noen mennesker er verdt mer enn andre
- Vi kan aldri få 100% fred i verden
- Det nytter å engasjere seg
Lysbilder med oppstart, prosjektrelaterte påstander og oppsummering
Her finnes lysbilder med de prosjektrelaterte påstandene som kan vises på skjerm. Det er en refleksjonsdel på slutten av presentasjonen.