Undervisningsopplegg

Urettferdig matematikk

Denne oppgaven gir elevene en forståelse av tall og urettferdigheten i verden ved hjelp av statistikk, prosentregning, økonomi og sannsynlighet. Oppgaven kan gjøres både lettere og morsommere dersom den gjøres i grupper.

Matematikk

1 time

Skrivesaker, notatbok, PC med GeoGebra

USK VGS Kompetansemål

Ungdomsskole

  1. MAT01‑05: Tolke og kritisk vurdere statistiske framstillingar frå media og lokalsamfunnet
  2. MAT01‑05: Berekne og vurdere sannsyn i statistikk og spel

Videregående

  1. MAT08‑01: Bruke prosent, prosentpoeng, promille og vekstfaktor i utrekningar og presentere og grunngi løysingar
  2. MAT09‑01: Lese, hente ut og vurdere matematikk i relevante tekstar om ulike tema og presentere relevante berekningar og analysar av resultata
  3. MAT04-02: Planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid med reelle datasett knyttet til samfunnsøkonomiske temaer og forhold, og analysere og presentere funn

Bilde til oppgave 1

  1. Statistikk fattigdom 2

Oppgave 1: Fremstilling av statistikk

Grafen ovenfor har hentet tall fra Verdensbanken og viser antall millioner ekstremt fattige i verden over tid.

a. Hvilket syn på fattigdom gir denne grafen deg?

b. Søk opp Verdensbanken. I hvilken grad er nettsiden som tallene kommer fra en troverdig kilde?

Tallene for grafen er hentet fra denne lenken.

c. Sammenlign det du ser på nettsiden med grafen ovenfor. Stemmer de overens? Hvorfor ser de så forskjellige ut?

d. Hvilket syn på fattigdom gir grafen på nettsiden deg?

e. Hva får dette deg til å tenke om framstillingen av statistikk i verden?


Bilde til oppgave 2

Oppgave 2: Statistikk og prosent

a. I hvilken grad er nettsiden som funksjonen kommer fra en god kilde?

b. Hva viser y-aksen? Hva viser x-aksen?

c. Hvor mange prosent av kvinner i Kenya mellom 15 og 49 var utsatt for FGM i 1998?

d. Hvor mange prosent av kvinner i Kenya mellom 15 og 49 var utsatt for FGM i 2022?

e. Hvor stor var den prosentvise nedgangen av kvinner i Kenya mellom 15 og 49 som var utsatt for FGM mellom 1998 og 2022?

Fra 2015 til 2030 har FN bærekraftsmålene. Dette er 17 mål som handlet om for eksempel utdanning, helse og sult. Mål nummer 5 så slik ut:

Likestilling mellom kjønnene

  • Avskaffe all skadelig praksis, som barneekteskap, tidlige ekteskap og tvangsekteskap, og kjønnslemlestelse
  • Avskaffe alle former for vold mot alle jenter og kvinner både i offentlig og privat sfære, inkludert menneskehandel, seksuell utnytting og andre former for utnytting
  • Sikre tilgang til god seksuell og reproduktiv helse og reproduktive rettigheter for alle

f. Er dette målet nådd? Hvorfor kan man si det / hvorfor ikke?

g. La 1990 være nullpunktet på x-aksen. Lag en lineærfunksjon ved hjelp av tallene for 1998 og 2014 i diagrammet.

g.i) I følge funksjonen du har laget, hvor mange kvinner kommer til å være utsatt for FGM i 2030?

g.ii) Når viser funksjonen at FGM vil forsvinne?

g.iii) Er dette en troverdig estimering?

Orchid Project anslår at prosentandelen for kvinner utsatt for FGM i 2030 vil være på 10 prosent.

h. Hvordan stemmer dette overens med den lineære grafen fra forrige oppgave? Dersom ikke, hva kan årsaken være?

i. Vurder igjen: I hvilken grad er nettsiden som stolpediagrammet kommer fra en god kilde?

Oppgave 3: Økonomi

I følge denne artikkelen fra NRK, er gjennomsnittslønnen i Kenya på 600-700 kroner i måneden.
Se for deg at du er far til en datter på 13 år og hun er ikke omskjært. Dere lever på 700 kroner i måneden.

a. Hvor mye tjener du per dag?

b. Hvor mye tjener du i timen?

c. Hvor lenge må du jobbe for å tjene det en gjennomsnittlig norsk ungdom tjener i løpet av en time (150 kroner)?

En 50 år gammel mann kommer til deg, han ønsker å gifte seg med datteren din og i gjengjeld får du en brudepris på 15 000 kroner.

d. Hvor lang tid ville det tatt deg å tjene inn denne summen selvstendig?

e. Hva er fordelene og ulempene med denne avtalen?

Oppgave 4: Sannsynlighet

a. Forberedelser

i) Gå til fn.no/land og finn befolkningen i Norge og Kenya eller Tanzania.

ii) Gå til worldometers.info og finn tall på verdens befolkning.

b. Du kan plukke ut en helt tilfeldig person i verden. Hva er sannsynligheten for at personen er fra Norge?

c. Hva er sannsynligheten for at personen er fra Kenya eller Tanzania?

d. Hvor mye høyere er sannsynligheten for å bli født i Kenya eller Tanzania sammenliknet med Norge?

Løsningsforslag

Her er et løsningsforslag til oppgavene.