Undervisningsopplegg

Urettferdig matematikk

Denne oppgaven gir elevene en forståelse av tall og urettferdigheten i verden ved hjelp av statistikk, prosentregning og sannsynlighet. Oppgaven kan gjøres både lettere og morsommere dersom den gjøres i grupper.

Matematikk

1 time

Skrivesaker, notatbok, PC med GeoGebra

USK Kompetansemål

Ungdomsskole

  1. Tolke og kritisk vurdere statistiske framstillingar frå media og lokalsamfunnet
  2. Berekne og vurdere sannsyn i statistikk og spel

Videregående

  1. Bruke prosent, prosentpoeng, promille og vekstfaktor i utrekningar og presentere og grunngi løysingar
  2. Anvende derivasjon og integrasjon til å analysere og tolke egne matematiske modeller av reelle datasett
  3. Lese, hente ut og vurdere matematikk i relevante tekstar om ulike tema og presentere relevante berekningar og analysar av resultata
  4. Planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid med reelle datasett knyttet til samfunnsøkonomiske temaer og forhold, og analysere og presentere funn

Bilde til oppgave 1

  1. Statistikk fattigdom 2

Oppgave 1: Fremstilling av statistikk

Grafen ovenfor har hentet tall fra Verdensbanken og viser antall millioner ekstremt fattige i verden over tid.

a. Hvilket syn på fattigdom gir denne grafen deg?

b. Søk opp Verdensbanken. I hvilken grad er nettsiden som tallene kommer fra en troverdig kilde?

Tallene for grafen er hentet fra denne lenken.

c. Sammenlign det du ser på nettsiden med grafen ovenfor. Stemmer de overens? Hvorfor ser de så forskjellige ut?

d. Hvilket syn på fattigdom gir grafen på nettsiden deg?

e. Hva får dette deg til å tenke om framstillingen av statistikk i verden?


Bilde til oppgave 2

Oppgave 2: Statistikk og prosent

a. I hvilken grad er nettsiden som stolpediagrammet kommer fra en god kilde?

b. Hva viser y-aksen? Hva viser x-aksen?

c. Hvor mange millioner mennesker levde for under $1.25 om dagen i 1993?

d. Hvor mange færre mennesker er det som levde for under $1.25 om dagen i 2015 sammenliknet med 1990?

e. Hvor stor var den prosentvise nedgangen i ekstrem fattigdom (antall mennesker som levde på mindre enn $1.25 om dagen) fra 1990 til 2015?


Fra 2000 til 2015 hadde FN tusenårsmålene. Dette var 8 mål som handlet om for eksempel utdanning, helse og sult. Mål nummer 1 så slik ut:

Utrydde ekstrem fattigdom og sult

  • Halvere andelen av mennesker som lever på mindre enn 1,25 dollar per dag
  • Øke sysselsetting og verdig arbeid for alle, inkludert kvinner og ungdom
  • Halvere andelen som lider av kronisk sult

e. Er dette målet nådd? Hvorfor kan man si det / hvorfor ikke?

f. La 1990 være nullpunktet på x-aksen. Lag en lineærfunksjon ved hjelp av tallene for 1993 og 2011 i søylediagrammet.

i) Hvor mange ekstremt fattige kommer det til å være i 2020?

ii) Når viser funksjonen at ekstrem fattigdom vil forsvinne?

iii) Er dette en troverdig estimering?

FN anslår at antall ekstremt fattige i 2020 var 713,8 millioner mennesker.

g. Hvordan stemmer dette overens med den lineære grafen fra forrige oppgave? Dersom ikke, hva kan årsaken være?

h. Vurder igjen: I hvilken grad er nettsiden som stolpediagrammet kommer fra en god kilde?

Oppgave 3: Prosent

Verdens 1% rikeste eier 45% av verdens rikdommer ifølge inequality.com. Gå til denne siden og finn ut følgende:

a. Ut ifra tallet på verdens befolkning fra worldometers.info, hvor mange mennesker er 1% av verdens befolkning?

b. Ut ifra tallet på verdens befolkning fra worldometers.info, hvor mange mennesker er 99% av verdens befolkning?

Se for deg at du jobber i Colombia. Du har en offentlig jobb men tjener minstelønn, som er 1,4 amerikanske dollar på én time. Arbeidsdagen kan variere, men la oss si at du jobber i 9 timer.

c. Bruk internett og finn kursen på valutaen i Colombia. Hvor mye tjener du på en dag i colombianske pesos?

d. Hvor mye ville dagslønnen din vært på i norske kroner? Hva er timelønna di i norske kroner?

e. Hvor lenge må en arbeider i Colombia jobbe for å tjene det en norsk ungdom tjener i løpet av av en time (150 kroner)?

Oppgave 4: Sannsynlighet

a. Forberedelser

i) Gå til fn.no/land og finn befolkningen i Norge og Colombia.

ii) Gå til worldometers.info og finn tall på verdens befolkning.

b. Du kan plukke ut en helt tilfeldig person i verden. Hva er sannsynligheten for at personen er fra Norge?

c. Hva er sannsynligheten for at personen er fra Colombia?

d. Hvor mye høyere er sannsynligheten for å bli født i Colombia sammenliknet med Norge?

Løsningsforslag

Her er et løsningsforslag til oppgavene.