Undervisning
-
Undervisningsopplegg Aksjoner Årets prosjekt
Hva gjør deg skuddsikker? plakatøvelse & refleksjon
Varighet: 20-30 minutter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Livsmestring
I denne øvelsen får elevene reflektere over hva som gir dem trygghet og beskyttelse i møte med livet, og betydningen av dette. Elevene blir bevisst på hvordan ulike ting kan gi ulike følelser for hver enkelt.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01-04: Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
- Reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
Videregående
- Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
-
Undervisningsopplegg Foredrag
Verden er urettferdig med diskusjonspunkter
Varighet: 30 minutter + 20 min til diskusjonspunkter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Bærekraftig utvikling, Innsats for andre, Internasjonalt samarbeid
Dette foredraget handler om urettferdighet i verden, grunner til at det finnes, og hva vi kan gjøre for å endre det. Elever får både et innblikk i globale sammenhenger, og hvordan enkeltmennesket kan være med å bidra til at verden blir et bedre sted for alle.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01-04: Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
- Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
Videregående
- Drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
- Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for sine egne og andre sine meninger og verdier
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
Et urettferdig kappløp
Varighet: 60 minutter, men oppgaven kan justeres Fag: Samfunnsfagene
Elevene får reflektere over hvor ulik hverdagen for ungdom i Norge og Colombia kan være, men samtidig kjenne på at ungdom er ungdom uansett.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01-04: Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
- Sammenlikne hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår, bosettingsmiljøer og demografi i forskjellige deler av verden i dag
Videregående
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
- Innhente informasjon om forskjellige former for sosial ulikskap i Norge og drøfte sammenhengen mellom ulikskap og utenforskap.
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
Global alias!
Varighet: 45- 90 minutter Fag: Norsk, Samfunnsfagene, Livsmestring, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling
La elevene bli kjent med globale ord og utrykk ved å utforske og forklare dem for hverandre!
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
Videregående
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- SAK01-01: Reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
4 hjørner
Varighet: 30 - 45 minutter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Demokrati og Medborgerskap
La elevene diskutere globale og prosjektrelaterte temaer! Elevene må reflektere over egne meninger og muligheter.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
Videregående
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
-
Undervisningsopplegg
Verden går bedre enn du tror
Fag: Norsk, Samfunnsfagene, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling
Bidra til refleksjon og økt kunnskap rundt formidling og framstilling av global utvikling, konstruktiv nyhetsproduksjon og bærekraftig utvikling!
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår
- Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
Videregående
- SAK01-01: Reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
- Vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
- Drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
Gatekunst i Colombia
Varighet: 90 minutter Fag: Norsk, Kunst
Få en større forståelse av situasjonen i Colombia og de sentrale temaene i årets kampanje ved å utforske gatekunst!
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander, og integrere kulturelle referanser i eget skapende arbeid
- reflektere kritisk over visuelle virkemidler og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess
Videregående
- Analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
Analyse av sammensatt tekst
Varighet: 30 - 60 min Fag: Norsk
I dette opplegget skal elevene analysere de ulike elementene på OD sin temaside
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster
- Gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
- Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
Videregående
- Analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem
- Gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
-
Undervisningsopplegg Arrangement
Urettferdig fotball
Varighet: 30 - 60 min Fag: Samfunnsfagene, Kroppsøving
Fotball, med en liten vri. En enkel og morsom øvelse om forskjellige utgangspunkt i livet.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
- Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
Videregående
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
-
Undervisningsopplegg
Urettferdig stigespill!
Varighet: 20 - 25 minutter Fag: Samfunnsfagene
Et nok så ordinært stigespill, med en urettferdig tvist!
USK Kompetansemål
Ungdomsskole
- Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
- Utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur