Undervisning
-
Undervisningsopplegg
Du er mye
Varighet: Omtrent 30 minutter Fag: Samfunnsfagene, Livsmestring
La elevene reflektere over at menneskers identitet består av mange ulike tilhørigheter, tilknytninger og egenskaper, og at det derfor kan være feil og urettferdig å bare fokusere på én tilhørighet.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
Videregående
- Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg
Oss og dem
Varighet: 20 minutter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk
Få elevene til å reflektere over og sette spørsmål ved hvordan og hvor raskt vi mennesker grupperer oss i samfunnet.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
Videregående
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for sine egne og andre sine meninger og verdier
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
Global alias!
Varighet: 45- 90 minutter Fag: Norsk, Samfunnsfagene, Livsmestring, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling
La elevene bli kjent med globale ord og utrykk ved å utforske og forklare dem for hverandre!
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
Videregående
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- SAK01-01: Reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
4 hjørner
Varighet: 30 - 45 minutter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Demokrati og Medborgerskap
La elevene diskutere globale og prosjektrelaterte temaer! Elevene må reflektere over egne meninger og muligheter.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
Videregående
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
-
Undervisningsopplegg
Handelsspillet
Varighet: 90 minutter Fag: Norsk, Samfunnsfagene, Religion og Etikk
Hvordan henger produksjon og handel av varer sammen med klimaendringer?
I handelsspillet får elevene utføre et rollespill hvor de skal simulere et handelsspill med klimaendringer!USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
- Vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
Videregående
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg
Ungdom har noe å si!
Varighet: 1 time + Fag: Norsk, Samfunnsfagene, Historie, Demokrati og Medborgerskap
I dette undervisningsopplegget får elevene større forståelse av viktigheten av ungdomsmedvirkning.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
- Vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
- Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
- Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
Videregående
- Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
- Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for sine egne og andre sine meninger og verdier
- Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg
Urettferdig stigespill!
Varighet: 20 - 25 minutter Fag: Samfunnsfagene
Et nok så ordinært stigespill, med en urettferdig tvist!
USK Kompetansemål
Ungdomsskole
- Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
- Utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
-
Undervisningsopplegg Arrangement
Urettferdig fotball
Varighet: 30 - 60 min Fag: Samfunnsfagene, Kroppsøving
Fotball, med en liten vri. En enkel og morsom øvelse om forskjellige utgangspunkt i livet.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
- Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
Videregående
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
-
Undervisningsopplegg
Verden er urettferdig: Dialogcafé
Varighet: 45-60 min (1 skoletime) Fag: Samfunnsfagene, Historie, Geografi, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling
I denne øvelsen undersøker og reflekterer elevene rundt ulike eksempler på ulikhet i verden.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
- Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
Videregående
- SAK01-01: Reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
- Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
-
Undervisningsopplegg Foredrag
Verden er urettferdig med diskusjonspunkter
Varighet: 30 minutter + 20 min til diskusjonspunkter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Bærekraftig utvikling, Innsats for andre, Internasjonalt samarbeid
Dette foredraget handler om urettferdighet i verden, grunner til at det finnes, og hva vi kan gjøre for å endre det. Elever får både et innblikk i globale sammenhenger, og hvordan enkeltmennesket kan være med å bidra til at verden blir et bedre sted for alle.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01-04: Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
- Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
Videregående
- Drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
- Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for sine egne og andre sine meninger og verdier
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
Et urettferdig kappløp
Varighet: 60 minutter, men oppgaven kan justeres Fag: Samfunnsfagene
Elevene får reflektere over hvor ulik hverdagen for ungdom i Norge og Colombia kan være, men samtidig kjenne på at ungdom er ungdom uansett.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01-04: Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
- Sammenlikne hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår, bosettingsmiljøer og demografi i forskjellige deler av verden i dag
Videregående
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
- Innhente informasjon om forskjellige former for sosial ulikskap i Norge og drøfte sammenhengen mellom ulikskap og utenforskap.
-
Undervisningsopplegg Aksjoner Årets prosjekt
Hva gjør deg skuddsikker? plakatøvelse & refleksjon
Varighet: 20-30 minutter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Livsmestring
I denne øvelsen får elevene reflektere over hva som gir dem trygghet og beskyttelse i møte med livet, og betydningen av dette. Elevene blir bevisst på hvordan ulike ting kan gi ulike følelser for hver enkelt.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01-04: Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
- Reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
Videregående
- Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
-
Undervisningsopplegg
Verden går bedre enn du tror
Fag: Norsk, Samfunnsfagene, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling
Bidra til refleksjon og økt kunnskap rundt formidling og framstilling av global utvikling, konstruktiv nyhetsproduksjon og bærekraftig utvikling!
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår
- Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
Videregående
- SAK01-01: Reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
- Vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
- Drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
-
Undervisningsopplegg
Verden i våre hender
Varighet: 90 minutter Fag: Samfunnsfagene
I denne oppgaven blir elevene bedre kjent med FN sine bærekraftsmål. De vil også få en større forståelse for hva enkeltmennesker og samfunnsaktører kan gjøre for å bedre verden.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
- Vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
Videregående
- Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for sine egne og andre sine meninger og verdier
- Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
- Drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
-
Undervisningsopplegg
Førsteinntrykk
Varighet: Omtrent 30-40 minutter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Demokrati og Medborgerskap
Det første inntrykket man har av mennesker danner utgangspunktet for de holdningene vi har til hverandre. Men er det alltid slik at førsteinntrykket er den rette oppfattelsen av en person? Kanskje vi ikke bør trekke så raske konklusjoner, men vente med å avgjøre hvordan mennesker er før vi har blitt bedre kjent?
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01-04: Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
- SAF01-04: Drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk.
Videregående
- SAK01-01: Reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg
Ballongtur med dine rettigheter
Varighet: 25 minutter Fag: Samfunnsfagene
En enkel og spennende øvelse hvor elevene får tenke gjennom hva som er viktig for å få et godt liv, reflektere rundt rettighetene sine og diskutere hva det vil si å miste dem.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
Videregående
- Gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt
-
Undervisningsopplegg
OD-dagen: Ein god dag på jobben
Varighet: 40 minutter Fag: Norsk
La elevene reflektere over hva som ligger bak det å jobbe på OD-dagen ved å lese og analysere et kåseri om OD-dagen av Are Kalvø.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
- Gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
- Skrive tekster med funksjonell tekstbinding og riktig tegnsetting og mestre rettskriving og ordbøying på hovedmål og sidemål
Videregående
- Kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
- Skrive tekster med god struktur og tekstbinding og mestre tegnsetting og rettskriving på hovedmål og sidemål
-
Undervisningsopplegg
Eit urettferdig klasserom
Varighet: 20 minutter Fag: Samfunnsfagene, Historie
I denne øvelsen blir elevar satt i ein urettferdig situasjon for å gi eit innblikk i at verda er urettferdig. Hensikta er å engasjere elevane, og få dei til å tenke over sine moglegheiter og rettar. Dette er ein kort øving ein kan gjennomføre i til dømes klassens time, men tilrådast også å gjennomføre den som ein del av eit større opplegg.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
Videregående
- REL02-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg
Urettferdig matematikk
Varighet: 1 time Fag: Matematikk
Denne oppgaven gir elevene en forståelse av tall og urettferdigheten i verden ved hjelp av statistikk, prosentregning og sannsynlighet. Oppgaven kan gjøres både lettere og morsommere dersom den gjøres i grupper.
USK Kompetansemål
Ungdomsskole
- Tolke og kritisk vurdere statistiske framstillingar frå media og lokalsamfunnet
- Berekne og vurdere sannsyn i statistikk og spel
-
Undervisningsopplegg
Utdanning er nøkkelen
Varighet: 20 minutter Fag: Samfunnsfagene, Kunst
Gjennom denne øvelsen skal elevene få et innblikk i hvor viktig det er med utdanning.
USK Kompetansemål
Ungdomsskole
- Undersøke hvordan kunst, inkludert samisk kunst, kan bidra i samfunnskritikk, og skape kunstuttrykk som belyser utfordringer i egen samtid
- Vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
- Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag