Undervisning
-
Undervisningsopplegg Øvelse OD 2025
Et uskikkelig puslespill
Varighet: 2-10 timer. Kan justeres opp og ned. Fag: Norsk, Historie, Kunst, Religion og Etikk, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling, Innsats for andre, Politikk og menneskerettigheter
Elevene jobber i grupper og blir ekspert på en "brikke" av et større tema. De ulike brikkene blir så satt sammen til et kreativt “puslespill”!
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01-04: Drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk.
- SAF01‑04: Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
- KHV01‑02: Reflektere kritisk over visuelle virkemidler og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess
- NOR01‑06: Kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
- NOR01‑06: Gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
Videregående
- POS05‑01: drøfte rettighetene til urfolk og minoriteter nasjonalt og internasjonalt og problemstillinger knyttet til politisk innflytelse
- MOK02‑02: Produsere ulike målgrupperettede medieuttrykk individuelt og i samarbeid med andre
- MOK02‑02: Utvikle budskap tilpasset målgruppe, formål, sjanger og plattformer
- NOR01‑06: Kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
- SAK01-01: Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- SAK01‑01: Gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt
-
Undervisningsopplegg OD 2025
Snakk om det!
Varighet: 45-60 min Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Livsmestring, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling, Politikk og menneskerettigheter
Dialogduk der elevene reflekterer over kjønnsstereotypier og hvordan disse former og formes av normer og muligheter i samfunnet.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01-04: Drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk.
- SAF01‑04: Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
- SAF01‑04: Sammenlikne hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår, bosettingsmiljøer og demografi i forskjellige deler av verden i dag
Videregående
- POS05‑01: utforske, analysere og drøfte dagsaktuelle problemstillinger knyttet til bærekraft og fordeling
- SAK01-01: Vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
-
Undervisningsopplegg OD 2025
4 hjørner
Varighet: 30 - 45 minutter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Demokrati og Medborgerskap
La elevene diskutere globale og prosjektrelaterte temaer! Elevene må reflektere over egne meninger og muligheter.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01‑04: Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
- NOR01‑06: Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
Videregående
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- REL01-02: Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
-
Undervisningsopplegg OD 2025
Tekstanalyse- årets kampanjeside
Varighet: 30 - 60 min Fag: Norsk
I dette opplegget skal elevene analysere de ulike elementene på årets kampanjeside
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- NOR01‑06: Bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster
Videregående
- NOR01‑06: Gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
- NOR01‑06: Bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster
-
Undervisningsopplegg
Ungdom har noe å si!
Varighet: 1 time + Fag: Norsk, Samfunnsfagene, Historie, Demokrati og Medborgerskap
I dette undervisningsopplegget får elevene større forståelse av viktigheten av ungdomsmedvirkning.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- NOR01‑06: Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
- SAF01‑04: Vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
- NOR01‑06: Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
Videregående
- SAK01-01: Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
- SAK01-01: Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for sine egne og andre sine meninger og verdier
- REL01-02: Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg OD 2025
Normer og kjønn, verden rundt
Varighet: 45-60 minutter Fag: Samfunnsfagene, Livsmestring, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling
Å være rundt folk som er lik deg, og har de samme utfordringene kan være en trygghet i hverdagen. Jentekveld med venninnegjengen, eller ut å sparke fotball med gutta. Det danner et slags fellesskap. Likevel kan kjønnsroller også være ganske kjipt, og sette begrensninger for deg og den du vil være. Denne oppgaven har dermed som hensikt å lære elever hvordan kjønnsroller påvirker oss daglig, og hvilke begrensninger og utfordringer de kan bidra til. I tillegg skal oppgaven gi elevene rom for å reflektere over hvordan kjønnsroller kan påvirke ungdom i Sør-Afrika, og hvordan dette kan sammenlignes med utfordringene ungdom møter på i Norge.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01-04: Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
- SAF01‑04: Reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
Videregående
- SAK01-01: Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg Foredrag
Verden er urettferdig med diskusjonspunkter
Varighet: 30 minutter + 20 min til diskusjonspunkter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Bærekraftig utvikling, Innsats for andre, Internasjonalt samarbeid
Dette foredraget handler om urettferdighet i verden, grunner til at det finnes, og hva vi kan gjøre for å endre det. Elever får både et innblikk i globale sammenhenger, og hvordan enkeltmennesket kan være med å bidra til at verden blir et bedre sted for alle.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01-04: Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
Videregående
- SAK01‑01: Drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
- SAK01-01: Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for sine egne og andre sine meninger og verdier
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- SAK01-01: Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen